شرکای تربیتی در فضای معنوی
کد خبر: 3693937
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
حکیم‌زاده تبیین کرد:

شرکای تربیتی در فضای معنوی

گروه جامعه ــ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است بزرگسالانی که به صورت منظم در مساجد حضور دارند می‌توانند به عنوان شرکای تربیتی، فضای معنوی را برای دانش‌آموزان رقم بزنند، چرا که نحوه رفتار آنان با کودکان و نوجوانان در مساجد بسیار حائز اهمیت است.

شرکای تربیتی در فضای معنوی

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با ایکنا با بیان اینکه مسجد یکی از کانون‌های اصلی تربیت، از صدر اسلام تا کنون مورد توجه بوده است و مسلمانان در این مکان حضور اجتماعی داشتند، اظهار کرد: مردم در ادوار مختلف تاریخ علاوه بر عبادت از این مکان به عنوان ملجایی برای هم فکری و هم افزایی استفاده می‌کردند چرا که مساجد کارکردهای معتددی دارند و نباید آن را صرفا به مکانی مذهبی برای اقامه نماز محدود کرد.

وی بر ضرورت اتخاذ روش‌های نوین و جذاب از سوی مربیان پرورشی برای جذب دانش‌آموزان به مسجد تأکید و تصریح کرد: راهکارهای خلاقانه می‌تواند سبب انس دانش‌آموزان با مساجد شود چرا که نفس آشنایی دانش‌آموزان با این پایگاه‌های دینی ثمرات تربیتی متعددی برای آنان دارد.

حکیم زاده ادامه داد: در برنامه‌های مهارت‌های زندگی ایرانی اسلامی و در جشن شکرگزاری روانخوانی قرآن کریم از معلمان خواستیم تا از فضای مساجد برای اجرای این طرح استفاده کنند. همچنین جشن‌های تکلیف برای دختران در پایه سوم ابتدایی را عمدتا در مساجد اجرایی می‌کنیم تا دانش‌آموزان از ابتدای احساس تکلیف با محیط مسجد آشنا شوند.

شرکای تربیتی در فضای معنوی

وی با بیان اینکه مساجد از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی برخوردارهستند، گفت: بزرگسالانی که به صورت منظم در مساجد حضور دارند می‌توانند به عنوان شرکای تربیتی، فضای معنوی را برای دانش‌آموزان رقم بزنند، چرا که نحوه رفتار آنان با کودکان و نوجوانان در مساجد بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آیه 159 سوره مبارکه آل عمران که می‌فرماید: «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گرد تو متفرق می‌شدند» اظهار کرد: خداوند به پیامبر رحمت و مهربانی چنین سفارشی می‌کند، بنابراین متولی امور مسجد به عنوان نماینده یک عبادتگاه و فردی که مسئولیت پذیرایی از بندگان خداوند را در خانه خداوند به عهده دارد باید رفتار و منشی سرشار از جاذبه برای دانش‌آموزان داشته باشد تا آنان در عین دریافت حس معنویت از این مکان بتوانند لحظاتی شاد و مفرح را سپری کنند.

در نظر گرفتن اقتضائات سنین مختلف 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرروش در نظر گرفتن اقتضائات سنین مختلف فرزندان در دوره‌های کودکی، نوجوانی و جوانی را حائز اهیمت خواند و گفت: برنامه‌هایی که با مشارکت مدارس در مساجد اجرایی می‌شود باید پاسخگوی نیازها و شبهات دانش‌آموزان باشد تا آنان مساجد را مکانی برای رفع نیاز خود ببینند و نسبت به حضور در این مکان رغبت پیدا کنند.

حکیم‌زاده در ارزیابی میزان ارتباط کنونی پیش آمده بین دانش‌آموزان ابتدایی و مساجد گفت: فعالیت‌های خوبی از سوی مدارس صورت گرفته است اما هنوز در حد مطلوب و ایده‌آل نیست و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای این مهم با اثرات تربیتی متعدد داریم.

انتهای پیام

 

captcha