تنها برخی انسان‌ها به مقام حمد می‌رسند
کد خبر: 3692831
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
رحیمی:

تنها برخی انسان‌ها به مقام حمد می‌رسند

گروه اندیشه ــ رحیمی معتقد است که از نظر علامه تنها برخی از انسان‌ها به مقام حمد می‌رسند و ملائکه چون تغییر نمی‌کنند و به مقام فنا نمی‌رسند، به مقام حمد نائل نمی‌شوند.  

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «افعال و اسماء الهی از ديدگاه علامه طباطبايی(ره)، بررسی كتاب توحيد» امروز ۲۹ بهمن با سخنرانی محمدحسين رحيمی برگزار شد.

رحیمی در آغاز سخنانش گفت: ملائکه استعداد ندارند، تغییری نمی‌کنند، اختیار ندارند، سرشت‌شان طاعت است و مقام‌شان تغییر نمی‌کند. روایاتی داریم که قوام ملائکه توحید و تنزیه است.

وی ادامه داد: ملائکه نمی‌توانند حمد کنند، زیرا حمد واقعی وقتی روی می‌دهد که خدا را آنگونه که هست توصیف کنیم و تنها گروهی از انسان‌ها یعنی بندگان مخلص خدا می‌توانند خدا را توصیف کنند.

رحیمی تصریح کرد: عشق غیری را نمی‌پذیرد. معشوق حاضر نیست خود را با غیر عاشق تقسیم کند و عاشق خود غیر است. از این رو مقام وحدت چنین است. به قول فیض کاشانی «ز بس گشتم خیال تو تو گشتم پای تا سر من». در عشق واقعی عاشق از بین رفته و خود را فدا می‌کند، مانند مادر که خود را فدای فرزند می‌کند.

وی ادامه داد: تا انسان وجود دارد با چشم خود خدا را می‌بیند اگر انسان فانی شود، خدا خواهد ماند. «چگونه غیر تو بیند کسی که غیر تو نیست». از آنجا که ملائکه تغییر نمی‌کنند، نمی‌توانند فانی شده و خدا را حمد کنند‌.

وی افزود: آخرین حرف مقام حمد است که پرده ها برداشته می‌شود و این در بهشت روی می‌دهد و تنها انبیا به مقام حمد می‌رسند و به غیر از آن در قرآن حمد همواره به همراه تسبیح آمده است.

رحیمی در پایان گقت: به روایات می‌گویند ملائکه می‌خوابند و علامه می‌گوید اینجا خوابیدن ندیدن حقایق است. هیچ موجودی نیست که نخوابد جز خدا. مراد از خواب ملائکه در این روایات، ندیدن حقایق است.

 انتهای پیام/

captcha