ضرورت توسعه و تقویت مهارت‌های استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان
کد خبر: 3692622
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:

ضرورت توسعه و تقویت مهارت‌های استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان

گروه فناوری اطلاعات‌ ــ وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت توسعه و تقویت مهارت‌های استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان تاکید و تصریح کرد: باید این آموزش را بدهیم که ورود به فضای مجازی نیاز به مهارت‌هایی دارد و دانش آموزان باید در این مورد آگاه شوند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز 29 بهمن ماه، با حضور در نشستی خبری  پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی ورود و بهره‌‌مندی وزارت آموزش و پرورش از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌های علمی و فرهنگی به دانش آموزان گفت: پیام رسان‌ها یک موضوع مهم برای تمام کشور محسوب می‌شود و در دستور کار قرار دارند، پیام رسان‌های داخلی که با شرایط خود فعالیت می‌کنند نیز در حال بررسی و تصویب هستند اما فضای مجازی به مقدار زیادی در آموزش و پرورش مورد توجه است و از دو منظر به آن توجه می‌کنیم.
وی بر ضرورت توسعه و تقویت مهارت‌های استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان تاکید و تصریح کرد: باید این آموزش را بدهیم که ورود به فضای مجازی نیاز به مهارت‌هایی دارد و دانش آموزان باید در این مورد آگاه شوند. اگر دانش‌آموزان در این زمینه مهارت‌های لازم را پیدا نکنند همین فضای مجازی واسطه‌ای برای گرفتار شدن آنان در آسیب‌های اجتماعی مختلف می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بهره‌مندی های این وزارتخانه از فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: اگرچه فضای مجازی تهدید است اما می‌توان به عنوان فرصتی نیز از آن استفاده کرد؛ در سال گذشته به صورت محدود آموزش نیروهای انسانی را از این فضا آغاز کردیم و در سال جاری با توسعه بیشتر ادامه پیدا کرده است. امیدواریم به زودی بتوانیم آموزش‌های علمی و فرهنگی برای دانش آموزان را نیز از طریق فضای مجازی انجام دهیم.
وی در خصوص تعیین تکلیف شبکه ملی رشد گفت: شبکه رشد به دلایل سخت افزاری با مشکل مواجه شده است؛ امیدواریم با ساز و کارهایی که در نظر گرفته می شود شبکه مدیریت آموزش و پرورش بتواند به رفع این مشکل کمک کند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه محور تمامی فعالیت‌ها در آموزش و پرورش را سند تحول دانست و گفت: این سند نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است اما در پایش اجرای سند تحول مشخص شده که ۳۰ درصد سند تحول اجرا شده و در بخش کیفی اجرای سند دارای مشکل هستیم.
 وی فعالیت صورت گرفته در بخش نیروی انسانی و  فضا و تجهیزات را مطابق سند ندانست و اظهار کرد: شورای راهبردی سند تحول تا قبل از پایان سال ۹۶ آغاز بکار می کند.
وی در ادامه به شکل گیری تلویزیون تعاملی سینا اشاره و عنوان کرد: این تلویزیون راه ارتباطی ذینفعان آموزش و پرورش با این وزارتخانه است تا با همسویی با خانواده ها و ارتباط با آنها بتوانیم فاصله بین وزارتخانه و خانواده ها را کاهش دهیم.

وی اولین برنامه های تلویزیون تعاملی سینا را در ۱۰ موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ما خود را ملزم به کمک و آموزش خانواده ها در این حوزه می دانیم.

بطحایی به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی شاغل و بازنشسته در این دستگاه اشاره و عنوان کرد: باید این افراد را در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم، بدین منظور طرحی ایجاد کردیم تا نماینده معلمان در صندوق ذخیره  فرهنگیان مشخص شود. همچنین سامانه ای برای انتخاب مدیران توسط معلمان و همکاران فرهنگی ایجاد شده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حذف آزمون در مدارس سمپاد در دوره ابتدایی اشاره و عنوان کرد: کودکان ما در دوره ابتدایی به مرحله‌ای نرسیده اند که از نظر روحی و روانی در معرض فشار و استرس زیاد برای قبولی در آزمون ها قرار بگیرند. کودکان تحت این استرس نمی توانند کودکی را تجربه کنند؛ بنابراین ضمن مراقبت از کودکان دارای  استعداد برتر باید با روش های دیگری غیر از آزمون این عمل را انجام دهیم.

وی ادامه داد: هیچ برنامه ای برای حذف مدارس سمپاد در متوسطه دوم نداریم و تمامی دانش آموزان که از طریق طرح شهاب مشخص می شوند در متوسطه دوم در مدارس سمپاد، به استعدادهای آنان  توجه ویژه می شود. امیدوارم برای سه سال آینده  همکاران ما در سازمان استعدادهای درخشان برای انتخاب دانش آموزان پایه دهم، به روش های مناسب تر و علمی تری برسند تا مشکلات آزمون ها و استرس ها به آن مدارس هم نرسد.

وی از اماده سازی برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت:  در این برنامه تعیین تکلیف جذب نیروی انسانی برای چهار سال آینده، تعیین تکلیف شده است.

بطحایی به افزایشی که در اعتبارات مجلس رخ داد اشاره و اظهار کرد: سهم آموزش و پرورش به ۱۲.۱ از بودجه عمومی کشور رسید. پیش بینی می شود با مصوبه جدید مجلس و  معافیت مدارس از آب، برق و گاز ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای آموزش و پرورش دارد.

بطحایی در پاسخ به سؤالی در مورد توزیع شیر در مدارس گفت: تا امروز تخصیص اعتبار شیر مدارس به ما داده نشده است و با وجود پیگیری های ما، وزارت بازرگانی، صنایع و بهداشت هنوز چشم انداز روشنی نسبت به این موضوع نداریم.
پایان پیام/

captcha