عوامل ناکامی نمایندگان کشور در مسابقات خارجی
کد خبر: 3692576
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

عوامل ناکامی نمایندگان کشور در مسابقات خارجی

یک حافظ قرآن گفت: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، تمام تلاش خود را دارم تا بهترین اجرا را داشته باشم و پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم شیعه را بالا ببرم.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی کشور اردن، ماه مبارک رمضان در امان پایتخت این کشور در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود و «پیمان ایازی» حافظ کل قرآن کریم قرار است اواخر اردیبهشت‌ماه سال 1397 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به این رقابت‌ها اعزام شود.

گفت‌وگویی با این حافظ‌کل قرآن کریم انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

ایازی درخصوص میزان آمادگی‌اش برای شرکت در مسابقات اردن به خبرنگار فارس، گفت: بحمدالله بالای 14 سال است که هر روز محفوظاتم را مرور می‌کنم چه مسابقات باشد و چه نباشد مرور روزانه‌ام را دارم و تنها در ایام نزدیک به برگزاری مسابقات، مرور محفوظاتم کمی حرفه‌ای‌تر می‌شود اما با توجه به آیین‌نامه آموزشی مسابقات و مواردی که در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن مطرح می‌شود، خود را آماده می‌کنم.

وی اظهار داشت: برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن برنامه‌ریزی دارم و باید باتوجه به آیین‌نامه آنها این برنامه‌ریزی را انجام دهم و اگر بدون علم به آیین‌نامه کشور برگزار‌کننده مسابقات قرآن تمرین کنم این برنامه نفعی برای من نخواهد داشت چرا که هر مسابقه خارجی فضای خاص خودش را دارد. الحمدالله به دلیل حضور در مسابقات بین‌المللی در سال‌های گذشته همیشه آماده مسابقات هستم.

این حافظ کل قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که آیا کسی به عنوان استاد راهنما همراه وی در این دوره از مسابقات اردن حضور می‌یابد، عنوان داشت: با توجه به سوابق حضورم در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای مختلف، شورای عالی قرآن فرد خاصی را در نظر ندارد که به عنوان استاد راهنما همراه من به اردن اعزام کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم با توجه به آیین‌نامه مسابقات ایران در مسابقات بین‌المللی کشورهای خارجی حضور یابیم به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابیم، تصریح کرد: تمریناتی که حافظان و قاریان قرآن می‌خواهند قبل از حضور در مسابقات بین‌المللی کشورهای خارجی داشته باشند کاملاً باید منطبق با آیین‌نامه آن‌ کشورها باشد و در همین زمینه لازم است از دوستانی که در سال‌های قبل به مسابقات اعزام شده‌اند اطلاعاتی را درباره موارد مدنظر در آیین‌نامه مسابقات به دست آوریم.

ایازی با تأکید بر اینکه متأسفانه ازجمله نقاط ضعف ما این است که در بعضی از کشورها نفوذ نداریم، خاطرنشان کرد: اساتیدی مانند استاد عبایی یا سایر اساتیدی که در کشورهای مختلف به داوری پرداخته‌اند نفوذ خاصی در مسابقات این کشورها ندارند تا آیین‌نامه آنها را برای جامعه قرآنی کشورمان مشخص کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک مسائل سیاسی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای مختلف، دخیل است، اظهار داشت: من این مسئله را به وضوح در مسابقات بین‌المللی دیده‌ام و شاهد آن بوده‌ام که مسائل سیاسی در رأی هیأت داوران اثرگذار است اما نه به حدی که بگویم صد در صد مسائل سیاسی باعث شد تا به طور مثال فلان فرد حافظ یا قاری قرآن رتبه نیاورد.

این فعال قرآنی ادامه داد: البته برخی از داوران هم در داوری‌هایی که دارند غرض ورزی‌هایی می‌کنند اما نه به طور صددرصد، آقای شهریار پرهیزگار در سال 1371 به گونه‌ای به تلاوت قرآن در عربستان پرداخت که نتوانستند ایشان را اول اعلام نکنند. بنابراین ما باید اینگونه ظاهر شویم و این طور بخوانیم که اگر کسی می‌خواهد مغرضانه کاری انجام دهد ما با قرائت شایسته و با اجرای عالی، اجازه چنین کاری به آنها ندهیم.

ایازی همچنین اشاره‌ای هم به ضعف دیپلماسی کشورمان کرد و گفت: ممکن است برخی کشورها با ما مشکل داشته باشند اما وقتی به یک کشور می‌رویم و سفیر آن کشور اصلاً نمی‌داند نماینده ایران چه کسی است برای چه کاری آمده و این مسابقات برای چه برگزار می‌شود این یک ضعف است و در واقع رایزن فرهنگی ما در کشورهای مختلف اصلاً نمی‌داند که در آنجا چه اتفاقی در حال وقوع است یا در فلان تاریخ مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود و شخص قاری و حافظ قرآن که بیش از 15 تا 20 ساله زحمت کشیده تا به این جایگاه برسد اصلاً برای آنها مهم نیست و نهایتاً اگر بخواهند لطفی هم داشته باشند، نماینده ایران را به دفتر سفارت دعوت کرده و هدیه‌ای به او می‌دهند!

وی تصریح کرد: تک تک این موارد را لمس کرده و چشیده‌ام؛‌ ما خیلی ضعف داریم اکنون که من می‌خواهم در اردیبهشت‌ماه سال آینده به مسابقات بین‌المللی اردن بروم، نه اولین مسابقه من است و نه تجربه‌ام کم است و برای کسب مقام و جایزه به این رقابت‌ها نمی‌روم، فقط می‌روم خوب بخوانم چرا که نماینده جمهوری اسلامی ایران هستم، البته تمام تلاش خود را دارم تا بهترین اجرا را داشته باشم و پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم شیعه را بالا ببرم و مابقی امور را نیز به خداوند واگذار می‌کنم.

به گزارش فارس، پیمان ایازی متولد سال 1369 شهرستان ساری، ساکن قائم‌شهر و دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث و حافظ کل صحیفه سجادیه و حکمت‌های نهج‌البلاغه است.

ایازی تاکنون چهار مرتبه به مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف اعزام شده است که عناوین وی عبارتند از: کسب رتبه پنجمی در مسابقات بین‌المللی روسیه در سال 90، کسب رتبه چهارم مسابقات الجزایر در سال 92، همچنین سال 93 در مسابقات بین‌المللی تونس و سال 94 مسابقات مسابقات بین‌المللی کویت شرکت کرده است و در سال 91 برای داوری مسابقات باشگاه‌های ایرانیان به امارات رفته است.

انتهای پیام

captcha