رجوع به سیره پیامبر(ص)؛ تنها راه رسیدن به کمال
کد خبر: 3688495
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
ویسکرمی مطرح کرد:

رجوع به سیره پیامبر(ص)؛ تنها راه رسیدن به کمال

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که اگر کسی می‌خواهد به کمال انسانی برسد باید به سنت پیامبر رجوع کند، گفت: تنها راه رسیدن به کمال شناخت و رجوع به سنت پیامبر است.

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن کریم در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در خصوص نکات تفسیری و محتوای خطبه ۹۱ نهج‌البلاغه، اظهارکرد: خطبه ۹۱ نهج‌البلاغه اصل و نسب و پاکی پیامبر اسلام و خاندان وی را بیان می‌کند.
وی با بیان این‌که در فرازی از این خطبه آمده است که خداوند شما همان خداوندی است که آرزوهای بلند از رسیدن به آن عاجز هستند و عقل و هوش توان رسیدن به او را ندارد، خداوندی که پایانی ندارد تا مدت او به اتمام برسد.
ویسکرمی موضوع اصل و نسب و پاکی خاندان پیامبر را مهم‌ترین محتوای خطبه ۹۱ نهج‌البلاغه برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال اصل و نسب به پیامبران را از صلب‌های کریم به رحم‌های پاک و طاهر منتقل فرمود و کرامت الهی را به پیامبر اسلام منتقل کرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که خداوند متعال رویش پیامبر اسلام(ص) را از برترین ریشه‌ها قرار داده است، افزود: در این خطبه خداوند متعال پیامبر را به درختی تشبیه می‌کند که آن درخت از خاندانی برگزیده هستند که انبیاء الهی از آن برخاسته‌اند. این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خداوند از شجره طیبه پیامبران، امنا و امینان خود را برمی‌گزیند، گفت: خاندان پیامبر اسلام(ص) بهترین خاندان‌ها، خویشان وی بهترین خویشان، درخت او بهترین درخت است این درحالی است که پیامبر در کرامات به کمال رسید و کمال وی امتداد یافت.

رجوع به سنت پیامبر(ص)؛ تنها راه رسیدن به کمال

وی افزود: در فراز دیگری از این خطبه آمده است که پیامبر اکرم(ص)، امام هر پرهیزکار و بصیرت‌بخش هر طالب بصیرت بوده، چراغی است که نور او می‌درخشد این در حالی‌است که به خداوند متعال نور اهل‌بیت(ع) را قبل از خلقت به‌وجود آورده و این نور در طول زمان ظهور پیدا کرده و وجود زمینی یافته است.
ویسکرمی با بیان این‌که شجره پیامبر اسلام(ص) از اجداد طاهرین است، افزود: شرایط بدن و تکوین بدن در شرایط روحی و روانی انسان تاثیر دارد این در درحالی‌است که اول عالم با نور اهل‌بیت(ع) است و آخر آن هم با نور اهل‌بیت به پایان می‌رسد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص حدیث «لولاک»، گفت: برخی به تصور اشتباه حضرت فاطمه‌زهرا(س) را بالاتر از پیامبر اسلام(ص) می‌پندارند این در حالی‌است که اصل نور اهل‌بیت از پیامبر اسلام(ص) است و این حدیث دلیل بالا بودن جایگاه حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اسلام(ص) نیست.
این مفسر قرآن‌کریم در خصوص سیره پیامبر اسلام(ص) نیز اظهارکرد: سیره پیامبر اسلام بر مبنای میانه‌روی بود لذا بشریت اگر می‌خواهد معنای اعتدال را بفهمد باید به سیره پیامبر مراجعه کند.
وی با بیان این‌که سنت پیامبر اسلام(ص) کمال است، ادامه داد: کسی‌که می‌خواهد به کمال انسانی برسد باید به سنت پیامبر(ص) رجوع کند این در حالی‌است که تنها راه رسیدن به کمال شناخت سنت پیامبر است.
ویسکرمی با بیان این‌که بدون سنت پیامبر(ص) کمال انسانی حاصل نمی‌شود حرف پیامبر را فصل‌الخطاب دانست و با بیان این‌که حکم پیامبر اسلام(ص) عدل است، اظهارکرد: عدم توجه به حکم، عدل و سنت پیامبر اسلام(ص) باعث شد، واقعه غدیر به فراموشی سپرده شود.

captcha