معلولیت مانع یادگیری قرآن نیست/اعلام حمایت دارالقرآن برای آموزش کودکان استثنایی
کد خبر: 3682982
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
شفیعی:

معلولیت مانع یادگیری قرآن نیست/اعلام حمایت دارالقرآن برای آموزش کودکان استثنایی

گروه فعالیت‌های قرآنی-مسئول دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: معلولیت‌ مانع فراگیری قرآن نیست، دارالقرآن آمادگی لازم را در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه و ترویح فرهنگ قرآن بین جامعه معلولان را دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به وضعیت آموزش قرآن به کودکان استثنایی گفت: دارالقرآن برای برگزاری دوره آموزشی ویژه کودکان با توانمندی خاص مشکلی ندارد و در صورت تمایل انجمن‌های مرتبط با معلولان، اساتید ویژه آموزش را تأمین می‌کند.
حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: وظیفه دارالقرآن برگزاری دوره آموزشی صرفاً ویژه افراد عادی نیست، مجموعه دارالقرآن استان با تمام وجود از طرح‌های آموزشی ویژه افراد با توانمندی‌های خاص حمایت می‌کند. هیچ مانعی برای آموزش تخصصی به این افراد در رشته‌های مختلف قرآنی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم این قشر از جامعه در رشته‌های حفظ، قرائت و تفسیر وارد شده‌اند محدودیت‌های جسمی یا در برخی موارد ذهنی باعث نشده آنها از فعالیت قرآنی باز بمانند، بین این افراد استعدادهای درخشانی وجود دارد که باید کشف شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه متولی و حامی اصلی جامعه معولان بهزیستی است، افزود: ما از طریق خبرگزاری ایکنا اعلام می‌کنیم آمادگی لازم را در راستای حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه و ترویح فرهنگ قرآن بین جامعه معلولان را داریم قطعاً سایر دستگاه‌ها مانند اوقاف، بهزیستی، ارشاد، آموزش و پرورش استثنایی و اداره قرآن آموزش و پرورش حمایت لازم را نیز خواهند داشت.
وی یادآور شد: علاوه بر هماهنگی اعزام اساتید و برگزاری دوره‌های آموزش قرآن می‌توانیم استعدادهای درخشان را کشف و تقویت کنیم و به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم.
حجت‌الاسلام شفیعی گفت: برای آموزش دانش‌آموزان و نونهالان با توانمندی‌های خاص باید ابزار و زیرساخت‌های لازم فراهم باشد. معلولیت‌ مانع فراگیری قرآن نیست، این افراد اگر مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند قطعا در حوزه قرآن موفق خواهند بود.

مسئول دارالقرآن استان بیان کرد: برای شرکت معلولان در محافل قرآنی و دوره‌های آموزشی باید تمام ابعاد لحاظ شود. مؤسسات قرآن هیچ محدودیتی برای پذیرش و آموزش قرآن به جامعه معلولان ندارند البته باید لوازم و مربیان آموزش دیده و متخصص وارد صحنه شوند. حوزه علمیه قم طلاب متخصص در این زمینه را تربیت کرده است.

حجت‌الاسلام شفیعی گفت: به نظر بنده بهتر است کارگروهی با مشارکت بهزیستی، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش استثنایی و اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تشکیل شود. اگر این دستگاه‌ها با دیگر دستگاه‌های مرتبط همسو شوند می‌توان در زمینه آموزش قرآنی جامعه معلولان قدم‌های جدی برداشت.
وی اضافه کرد: کمبود کتب و لوازم تخصصی در این زمینه شاید به عدم مطالبه گری از سوی خانواده‌ این افراد بر می‌گردد حضور کودکان معلول در کلاس‌های قرآن آنها را از انزوا خارج می‌کند دارالقرآن پیشنهاد برگزاری دوره تربیت معلم قرآن ویژه خانواده‌های تحت پوشش را داده است  ما آمادگی داریم با مشارکت بهزیستی در زمینه مربی قرآن کادرسازی کنیم./انتهای پیام

captcha