گزارشی از سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب»
کد خبر: 3672246
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

گزارشی از سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب»

گروه اجتماعی: مراسم افتتاحیه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و علمای حوزه در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم افتتاحیه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» شب گذشته، 21 آذرماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و علمای حو‌زه‌های علمیه در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار شد.
آغازگر این برنامه پخش سخنرانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار با دست‌اندركاران این كنگره بود كه ایشان بر این نكته تأكید فراوان داشت كه علمی نبوی، علوی، صادقی و یا رضوی است، كه صد در صد علمی باشد.
در ادامه محمدهادی ایمانیه، رئیس شورای عالی كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» با بیان اینكه گروه علمی و اجرایی این كنگره در طول سال جلسات خود را به صورت هفتگی برگزار می‌كنند كه امیدواریم این كار برای سایر همایش‌های علمی كشورمان نیز تبدیل به الگو شود.
وی با یادآوری اینكه در مباحث طب ایرانی، اسلامی، سنتی و غیره هنوز در حالت بین افراط و تفریط قرار داریم، گفت: عده‌ای از روی جهالت و عده‌ای هم از روی غرضی كه دارند توسط این عناوین كاسبی راه انداخته‌اند درآمد و زندگی‌های اجتماعی تشكیل دادند و به دست گروه‌های تفریطی بهانه داده‌اند.
ایمانیه با تأكید بر اینكه تمام علوم اسلامی صد در صد علمی هستند در غیر این صورت علم اسلامی نیستند، گفت:‌ چیزی كه امروز متأسفانه تبدیل به مشكل جامعه بشری شده است مشكلات روحی، روانی، معنوی، پوچ‌گرایی و بی هویتی است كه اسلام برای هر كدام از این‌ها حرف‌های فراوانی دارد.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بخش پایانی سخنان خود اجرای و پیاده‌سازی سبك زندگی اسلامی را در زندگی‌های روزمره موجب كاهش بسیاری از بیماری‌ها و یا حوادث ناشی از تصادفات و غیره دانست و از پژوهشگرانی كه در این جلسه حضور داشتند درخواست كرد تا به این موضوع ورود كرده و كتاب‌هایی تحت عنوان سبك زندگی اسلامی و یك بیماری بنویسند.

وي در  در ادامه به قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان به این همایش پرداخت و سپس حجت‌الاسلام عبدالرضا محمودی، رئیس سياستگذاری كنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب نیز به ارائه تاریخچه‌ای از برگزاری این كنگره پرداخت و بر این نكته تأكید كرد كه این كنگره به‌منظور مقابله منطقی و استفاده از قول حسن و نیكو در پاسخ به هتك حرمت‌ها به ساحت مقدس پیامبر معظم اسلام(ص) برگزار شد.
وی، یكی از عوامل غنای این همایش را حضور پربركت علما و ائمه جمعه شیعه و سنی در آن دانست كه به نوعی این همایش تجلی وحدت مسلمانان شیعه و سنی نیز محسوب می‌شود.
محمود نجابت، دبیر علمی كنگره نیز در ادامه گفت: این همایش به صورت علمی و كاربردی سعی می‌كند وحدت حوزه و دانشگاه را به منصه ظهور برساند.
وی افزود: از مجموع 300 مقاله‌ای كه به دبیرخانه همایش ارسال شد،، 150 مقاله پذیرفته شده كه حدود 42 مورد آن طی این سه روز به صورت سخنرانی و مابقی آنان به صورت پوستر ارائه می‌شوند.
نجابت با تصریح اینكه از 23 شخصیت علمی حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران مدعو دعوت كردیم كه در سخنرانی‌ها و كارگاه‌های این همایش مطالب خود را عرضه كنند، گفت: در بخش بین‌الملل 100 دانشجوی خارجی و اساتیدی از كشورهای آفریاقیی، اروپایی و آسیایی در این همایش شركت دارند.
سخنران دیگر این مراسم، خدادوست، مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بود كه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های كارگروه نظام سلامت در اسلام پرداخت كه از سال 92 تاكنون در ذیل این دفتر در وزارت بهداشت شكل گرفته است.
وی با بیان اینكه ذیل این كارگروه تاكنون چندین همایش در نقاط مختلف كشور نظیر همایش شفای پایدار، طب رضوی و غیره برگزار شده است، گفت: آنچه در این همایش‌ها و كارگاه‌ها یاد گرفتیم این بود كه اگر نگاه اخباری‌گری و شتاب ‌و سطحی‌نگرانه به روایات داشته باشیم قطعا هم به ائمه و هم به اسلام ظلم كرده و هم به سلامت مردم آسیب می‌زنیم.
خدادوست افزود: آنچه در محضر علما یاد گرفتیم این است كه یك روایت باید سندیتی با استفاده از علم رجال، دلالتی با استفاده از علم دلال و سایر مبانی دینی داشته و منبع صدور روایت نیز بررسی شود و خلاصه اینكه مراحل متعددی باید طی شود تا ثابت شود این روایت درست است اما با فرض صحن سند و دلالت نیز یاد گرفتیم كه برای تعمیم آن به زمان و مكان امروز نیز حتماً به تحقیق و پژوهش نیاز داریم.
مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بخش پایانی سخنان به قرائت پیام وزیر بهداشت به این كنگره پرداخت و سپس سخنرانی حسام‌الدین علامه، قائم مقام معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار شد.
وی اظهار كرد: اگر از ظرفیت‌های كامل و نگاه كل‌نگر دین اسلام استفاده نكنیم و تنها به علم غربی كه در جای خود پیشرفت‌های خوبی هم داشته است و در برخی جاها به خاطر اینكه مبانی آن اومانیستی باید اصلاح شود، استفاده كنیم، مسیر را اشتباه رفته‌ایم و این مسیر كامل نیست.
علامه با یادآوری اینكه در غرب نگاه‌های كل‌نگر و معنویت‌گرا وجود دارد اما در حوزه علوم انسانی این‌ها كم وارد كشور ما می‌شود و درباره آن‌ها سخن به میان می‌آمد، گفت: رفع این مشكل نیاز به عزم دارد البته لازم به ذكر است كه مطالعات بین‌ رشته‌ای كار سخنرانی و وعظ نیست و كار علمی می‌طلبد و ممكن است 50 سال طول بكشد.
وی با بیان اینكه طب جدید قطعاً مشكل زیادی دارد و از سوی دیگر در طب سنتی و ایرانی ما نیز قطعاً خرافات و غلط هم زیاد است كه باید پایش شوند، گفت: باید قدم‌های عملی برای تولید علم نو با كمك گرفتن از فرمایشات معصومین قدم برداریم.
آخرین سخنرانی این مراسم به حجت‌الاسلام احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس اختصاص داشت كه بر اهمیت توجه به علوم دینی و بعد معنوی انسان تأكید فراوان كرد و گفت: علوم بشری نوعاً مبتنی بر ظن است و گاهی این تجربه‌ها آن نتیجه علمی و صد درصد را ندارد لذا علم نیست.
وی افزود: عالم، عالم تأثیر و تأثر است و واقعاً اینگونه است كه هم روح بر بدن تأثیر می‌گذارد و هم بدن بر روح تأثیر می‌گذارد و آنچه در اسلام بر روی آن بسیار تكیه شده است این است كه این عالم طبیعت و این عالم بدن یقیناً از عالم وحی و روح تأثیر اساسی را می‌پذیرد.
عابدی با تأكید بر اینكه این طب است كه مدیون وحی است و وحی مدیون طب نیست، گفت: آن حقیقتی كه در قرآن و روایات ماست این است كه هر جا وحی آمد این علم ظنی در پرتو آن وحی شد علم قطعی و عقلی كه اشاره شد گاهی تحت تأثیر قوه واهمه و خیال است و خیال می‌كند اینچنین است و علم نیست.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینكه پیامبر اسلام(ص) در سیره نبوی در طب خیلی مسائل دارد، گفت: امروز ما تنا جنبه مادی بیماری‌ها را بررسی می‌كنیم اما غافل از این هستیم كه عمل حرام است كه این بستر را فراهم كرده است.
وی در پایان بر این نكته تأكید كرد كه این مجالس همدلی و همفكری علما و اساتید حوزه و دانشگاه برای این است كه این دو بال را به هم وصل كنیم و پرنده سلامت اسلامی در جامعه ما رونق بگیرد.
در ادامه این مراسم امیر هومن هویدایی، دبیر دانشجویی این همایش به تبیین برنامه‌های علمی بخش ویژه دانشجویی این كنگره پرداخت و سپس كلیپی از مرحوم «محمد مهدی اصفهانی»، رئیس سابق گروه قرآن و حدیث دانشگاه علوم پزشكی پخش شد و افرادی نیز درباره این شخصیت به سخنرانی پرداختند.
پایان‌بخش این مراسم اهدای جایزه سیره نبوی در طب به محمد هادی ایمانیه رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی شیراز، آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و سید ضیاءالدین تابعی رئیس گروه اخلاق پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شیراز بود.

captcha