مسجد؛ مظهر تمدن سازی و تربیت/ ارزشمندی ترکیب فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد
کد خبر: 3655336
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

مسجد؛ مظهر تمدن سازی و تربیت/ ارزشمندی ترکیب فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد

گروه جامعه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مساجد را مظهر تمدن سازی و تربیت خواند و گفت: ترکیب فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد سبب تاثیر گذاری و تمایز آنها نسبت به سایر نهادهای فرهنگی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تودیع حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، به عنوان دبیر جدید ستاد امروز 30 مهرماه، با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: در حال حاضر 23 هزار و 613 کانون به ثبت رسیده است؛ به نحوی که تعداد کانون‌های روستایی بیش از کانون‌های شهری است.

وی با بیان اینکه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پرچمدار فعالیت‌های فرهنگی در روستاها است، عنوان کرد: برای حل معضلات و آسیب‌ها راهی جز بازگشت به مسجد نداریم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به بیانات متعدد مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در مورد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در این بیانات یک نقطه مشترک و برجسته وجود دارد که توجه به جوانان در مساجد محسوب می‌شود.

وی به افتتاح اولین کانون فرهنگی و هنری مساجد در سال 72 در تهران اشاره و عنوان کرد: این نهال امروز به درختی پر ثمر تبدیل شده است به نحوی که سید حسن نصرالله نیز مایل به تجربه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در لبنان است.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با بیان اینکه دشمنان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مزاحم خود می‌بینند، عنوان کرد: به گفته امام خمینی(ره) اگر دشمن از ما خشنود نباشد مسیر را درست رفته‌ایم؛ به این جهت ما به عملکرد خود افتخار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه آمده است که تا پایان این برنامه باید همه مساجد شهری و مساجد روستاهای بیش از هزار نفر جمعیت دارای کانون‌ فرهنگی هنری شوند، تصریح کرد: در سال 85 که مسئولیت به من واگذار شد دو هزار کانون فرهنگی مساجد فعال بود که این رقم امروز به بیش از 23 هزار پایگاه رسیده است. همچنین تعداد کتابخانه‌های مساجد از هزار و 400 عدد به 14 هزار مورد رسیده است.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با انتقاد از اینکه اساس‌نامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد معطل مانده است، گفت: با وجود گذشت 25 سال هنوز این اساسنامه به ثمر نرسیده است در صورتی که تصویب آن می‌تواند چتر حمایتی در جهت رفع بسیاری از مشکلات باشد.

وی از کمبود بودجه نیز اظهار ناراحتی کرد و گفت: از 63 میلیارد بودجه رسمی به تصویب رسیده تا کنون فقط 16 درصد آن پرداخت شده است.

وی در پایان سخنان خود یاد آور شد: طبق برنامه ششم توسعه تا پایان سال جاری باید شش هزار کانون جدید در مساجد ایجاد کنیم که این مهم نیاز به حمایت وزارت ارشاد دارد.

از دیگر سخنران این مراسم صالحی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی بود؛ وی با اشاره فعالیت‌های نهادهای مختلف فرهنگی در کشور گفت: با این وجود هیچ یک از این نهادها عملکردی همچون کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ندارند چرا که ویژگی اصلی این کانون‌ها فعالیت بر محور مسجد است و مسجد در فرهنگ ما مظهر تربیت و تمدن سازی محسوب می‌شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با منابع انسانی و خلاقیت مردمی شکل گرفته است، گفت: ویژگی مردمی بودن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، آنان را بسیار متفاوت‌تر از سایر نهادهای فرهنگی کرده است چرا که هر کجا ما صرفا به بخشنامه محدود شویم فعالیت‌هایمان عمق و پایداری نخواهد داشت.

وی از دیگر ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را عنصر شادابی و طراوت به واسطه حضور جوانان دانست و اظهار کرد: ترکیب فرهنگ و هنر در کانون‌ها حائز اهمیت است؛ فرهنگ سبب عمق بخشیدن به فعالیت‌ها و هنر سبب جذابیت و اثر گذاری می‌شود، ترکیب این دو ویژگی سبب تمایز فعالیت‌های این کانو‌ن‌ها در مساجد شده است.

صالحی شبکه گرایي را از دیگر ویژگی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و عنوان کرد: اکنون بیش از 23 هزار کانون از تهران تا عمق روستاها شکل گرفته است، اما در عین پراکندگی شاهد پیوستگی عمیق بین کانون‌ها هستیم. کانون‌ها زمانی به روستاها ورود پیدا کردند که روستاها دوره غربت خود را سپری می‌کردند.

وی شکل گیری بیش از 23 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد و ارتقای کمی و کیفی آنها را به سبب شخصیت علمی، اخلاقی، پشتکار و پیگیری و درایت و تدبیر حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی و همکارانش دانست و گفت: از این پس از حضور و تجربه ایشان به عنوان مشاور وزیر در امور دینی و قرآنی استفاده خواهیم کرد.

وی از جمله مسائلی که در دوره جدید باید مورد توجه قرار گیرد را استقرار و تثبیت ساختاری، حفظ وجهه مردم گرایی، تقویت کیفیت گرایی و ماموریت محوری عنوان کرد.

بنابر گزارش ایکنا، در پایان این مراسم صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زحمات حجت الاسلام ارباب سلیمانی تقدیر و حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی را به عنوان دبیر جدید ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد معرفی کرد.

captcha