حضور 1600 فعال فرهنگی مساجد کشور در همایش اندیشه‌های آسمانی
کد خبر: 3637527
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

حضور 1600 فعال فرهنگی مساجد کشور در همایش اندیشه‌های آسمانی

گروه اجتماعی: دهمین دوره آموزشی فرهنگی همایش اندیشه‌های آسمانی با حضور 1600 فعال فرهنگی مساجد سراسر کشور از 5 شهریورماه آغاز شده و تا 18 شهریورماه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هفتمین روز از دهمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور ۱۶۰۰ نفر از مدیران، پژوهشگران و هنرمندان مسجدی 11 شهریورماه در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان (شهید بهشتی) مشهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی‌، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسالت هنرمندان و پژوهشگران این است که عموم مردم را مورد هدف قرار داده و مفهوم قرآن را در قالب هنر به جامعه منتقل کنند، گفت: برای انتقال مفاهیم الهی از غیر مسجدی‌ها نباید غفلت کرد، بلکه باید از تأثیر هنر برای انتقال مفاهیم الهی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ما سکان‌دار نشر فرهنگ قرآنی در کشور هستیم، گفت: مسجد پایگاه معنوی محله است و اینکه با چه ابزاری می‌توان این فرهنگ را نشر داد یک سوال اساسی است.
حشمتی گفت: در راستای نشر معارف قرآنی در جامعه اول برای مسجدی‌ها و دوم برای کسانی که به مسجد نمی‌آیند باید از ابزار هنر استفاده کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دوران انقلاب دوران خطابه بود و بزرگان برای ما در مورد هر مسئله‌ای در مساجد صحبت می‌کردند، تصریح کرد: اکنون زمان ورود رسانه و هنر است، چرا که هنر با خلاقیت همراه بوده و در هر زمانی کهنه و قدیمی نخواهد شد.
حشمتی ادامه داد: هنر رسا است و در انتقال مفهوم سرعت دارد، لذا اگر متنی می‌نویسیم باید به زبان‌های مختلف ترجمه شود اما یک تابلو نقاشی در تمام دنیا زبان یکسانی دارد.
وی با اشاره به اینکه خصوصیت دیگر هنر، ماندگاری است، بیان کرد: در هنر ابهامی وجود دارد که در فرد سوالی ایجاد می‌کند و وقتی به این سوال پاسخ داده می‌شود در ذهن فرد ماندگار می شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر بتوانیم هنرمندان را به خلق هنر مسجدی تشویق کنیم، آنگاه هنر آن هنرمند در انتقال مفاهیم الهی به ما کمک می‌کند.
در ادامه حجت الاسلام علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه برخی از مساجد به کارکرد مناسکی تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: مسجد مرکزی برای تربیت و ارائه خدمات اجتماعی و سیاسی است و لذا نباید به کارکردهای مناسکی محدود شود.
سرلک افزود:کتاب حکم چشمه است و فضای مجازی حکم قوطی آب دارد و سریع تمام می‌شود لذا افرادی که مطالعه ندارند بهتر است فعالیت‌شان را ادامه ندهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با تفسیر اینکه آینه‌کاری حرم رضوی یعنی اینکه زائر خود را در برابر امام رضا(ع) شکسته ببیند، عنوان کرد: مسجد با رونق، مسجدی است که محل تجمع انسان‌های خاضع و بدهکار خدا باشد.
سرلک با بیان اینکه اهل مسجد باید از منیت و خود بودن پیاده شود گفت: علت اینکه شهید حججی با شهادتش چون خورشیدی در فضای منجمد معنوی تشعشع یافت بی‌ادعایی وی بود.
یادآور می‌شود، این دوره آموزشی برای دهمین سال متوالی با هدف تبیین مفاهیم مرتبط با هر گروه مخاطب و ارائه چشم انداز مدیر، محقق و هنرمند طراز انقلاب اسلامی و تشکیل شبکه هنرمندان انقلابی با رویکردی تحول مدار بر مبنای تقویت هویت انقلابی در قالب استراتژی علم و هنر هم‌افزا در در بخش خواهران و برادران از 5 تا ۱۸ شهریورماه در محل دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد در حال برگزاری است.
captcha