حیاء از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی است
کد خبر: 3621323
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲
آیت‌الله دولابی:

حیاء از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی است

گروه معارف: نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حیاء به‌عنوان یکی از مهمترین ارزش‌های اخلاقی در همه عرصه‌های زندگی ما می‌تواند سایه‌گستر باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، آیت‌الله حاج ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه دیروز جمعه، ۳۰ تیرماه در بیست و پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم که با محور شاخص‌های سبک زندگی قرآنی، با موضوع حیاءورزی در مسجد قبا، شهرک کارمندان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: حیاء یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی اثرگذار در زندگی مومن است.

حیاء برای بانوان پسندیده‌تر است

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه حیاءورزی یعنی آراستگی به صفت حیاء، تصریح کرد: درباره حیاء نسبت به انسان چه مرد و زن تاکید شده ولی در سخنی از نبی مکرم اسلام، حیاء برای بانوان پسندیده‌تر است.

انسان خداترس باحیاء می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باحیاء شویم، به سخنی از امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: اگر انسان خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بداند، حیاء در او شکل می‌گیرد. زیرا در تعریف حیاء گفته‌اند خجالت کشیدن از زشتی‌ها و شرم داشتن در ارتکاب به اعمال ناپسند.

جامعه ایمانی نسبت به اعمال ناپسند عکس‌العمل نشان می‌دهد

آیت‌الله دولابی با تاکید بر اینکه جامعه ایمانی نسبت به اعمال ناپسند عکس‌العمل نشان می‌دهد، تصریح کرد: حیاء یک حالت درونی است که در مواجه با رفتارهای ناپسند در انسان شکل می‌گیرد و یک حالت بازدارندگی در برابر آن رفتار ناپسند در وجود انسان ایجاد می‌کند.

وی افزود: حیاء یعنی اینکه انسان از بدی‌ها خجالت بکشد. یعنی شرم داشتن از زشتی‌ها. برخی کارها در شریعت زشت دانسته شده و مومن با حیاء از این کارها فاصله میگیرد و نسبت به این کارها شرم به خرج می‌دهد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نه تنها فرد مومن، بلکه جامعه ایمانی هم نسبت به رفتارهای ناپسند عکس‌العمل نشان داده و حالت بازدارنده دارد.

حیاء از مهمترین ارزش‌های اخلاقی است

وی افزود: حیاء به عنوان یکی از مهمترین ارزش‌های اخلاقی در همه عرصه‌های زندگی ما می‌تواند سایه‌گستر باشد. بخشی از آن درونی است مثل اینکه انسان از خدا حیا می‌کند که حتی فکر گناه را درون دل خود بپروراند و یکی از موارد بیرونی آن، حیاء در نوع پوشش مردان و زنان است که انسان باید بدن خود را در برابر نامحرم بپوشاند.

پوشش؛ لازمه حیای زن مومنه

آیت‌الله دولابی با اشاره به فرموده خدای متعال در قرآن کریم گفت: خداوند در سوره نور آیه 31 خطاب به زنان مومنه می‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ...». لذا بر اساس دستور خدای متعال، زنان مومنه نباید زینت خود را برای نامحرمان آشکار کنند و این مساله لازمه حیای زن مومنه است.

داخل اتومبیل حریم خصوصی برای نشان دادن زیبایی‌ها نیست

آیت‌الله دولابی با اشاره به اینکه در برابر آشکار شدن این زیبایی‌ها در برابر دیگران باید حساسیت به خرج داد، تاکید کرد: بحث‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه داخل خودرو حریم خصوصی است یا خیر؟ باید گفت این از مغالطه‌هایی است که مراجع تقلید آن را جواب داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مساله حریم خصوصی به این معنا در قرآن وجود ندارد، گفت: وقتی شما داخل اتومبیل نشستید و دیگران شما را می‌بینند آیا این آیه شریفه «إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ»، در مورد ما صدق می‌کند، یا خیر؟

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این در حالی است که عده‌ای از بانوان بر خلاف این آیه شریفه، زیبایی‌های خود را در داخل اتومبیل به نمایش می‌گذارند و باید دانست این نمونه‌ای از بی‌حیایی است و جامعه‌ای که در برابر این اتفاق عکس‌العمل نشان ندهد می‌شود جامعه بی‌حیا و جامعه ایمانی به شمار نمی‌رود.

captcha