سال کاری ما از فردای عاشورا آغاز می‌شود
کد خبر: 3540048
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

سال کاری ما از فردای عاشورا آغاز می‌شود

گروه جامعه: یک تولید کننده پوشاک الیاف طبیعی که در حوزه تولید لباس ویژه محرم فعالیت دارد، نبود مواد اولیه و پارچه تولید داخل را مهمترین مشکل تولید لباس‌های مناسب ویژه محرم عنوان کرد و گفت: اگر این مشکلات رفع شود آرزوی ما انتقال مفاهیم عاشورا با لباس به جهان است.

بنیامین اسلامی، تولید کننده پوشاک الیاف طبیعی آندیا که سابقه طولانی در تولید و عرضه لباس‌های محرم دارد و در این عرصه جزو پیشتازان تولید لباس عاشورایی محسوب می‌‌شود، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح فعالیت‌های مربوط به تولید لباس ویژه محرم و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد پرداخت و اظهار کرد: از سال 85 سبک لباس محرم را عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه عید نوروز مهم‌ترین فصل تولید لباس در میان تولید‌کنندگان است، اظهار کرد: اما برای ما دو فصل مهم تولید و عرضه لباس وجود دارد و آن عید نوروز و ماه محرم است. سفارش لباس برای محرم بسیار بالاست به نحوی که چندین کارگاه به تولید این لباس‌ها اختصاص داده می‌شود.

این تولید کننده لباس ویژه محرم ادامه داد: چندین نوع لباس داریم که 95 درصد هیئت‌ها و عزاداران از این لباس‌ها استفاده می‌کنند. لباس‌ها 100 درصد الیاف طبیعی هستند و حتی ما از دکمه پلاستیکی نیز در آنها استفاده نمی‌کنیم و برای دکمه از جنس خود پارچه و یا پوست نارگیل دکمه تهیه می‌شود.

سال کاری هر سال ما از فردای عاشورا آغاز می‌شود

وی ادامه داد: طراحی‌های ما برای هر سال از فردای عاشورای سال قبل آغاز می‌شود. یعنی تولیدمان را بر اساس سال شمسی قرار نمی‌دهیم بلکه دقیقاً سال کاری ما از فردای عاشورای هر سال برای سال بعد آغاز می‌شود.

دغدغه ملزومات و پارچه مناسب برای لباس محرم است

اسلامی در پاسخ به این سؤال که در حوزه تولید لباس محرم چه مشکلاتی وجود دارد؟ گفت: کاری که ما تولید می‌کنیم جزو اقلام فرهنگی محسوب می‌شود به همین دلیل دغدغه‌های بیشتری از سایر تولید‌کنندگان داریم. دغدغه ما بیشتر بر سر تأمین ملزومات و تهیه پارچه است. ما از پارچه‌های تولید داخل با الیاف طبیعی استفاده می‌کنیم که کاملاً خنک و مناسب پوشیدن و استفاده در مراسم عزاداری هستند در حالی که تولید‌کنندگان سایر لباس‌ها چنین دغدغه‌ای ندارند. اگر پارچه ما تأمین باشد حتی امکان صدور لباس‌های محرم را به سایر کشورها داریم همچنان که اکنون صادرات ما به عراق صورت می‌گیرد. اگر دغدغه تأمین مواد اولیه نداشته باشیم در تولید هیچ مشکلی نداریم.

ارائه طرح‌های جدید برای محرم هر سال

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در طراحی لباس عاشورایی دچار مشکل هستید؟ گفت: لازم است در حوزه لباس‌های دینی هم تنوع وجود داشته باشیم بر همین اساس پشت تمام طرح‌ها ما تفکر و طراحی وجود دارد و هر سال طرح‌ها و چاپ‌های جدیدی برای محرم صورت گرفته و مدل جدید ارائه می‌شود و قطعاً طرحی که پارسال زده شده برای سال جدید بهینه شده و طرح‌‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. طراحان خوبی هم داریم که با ما همکاری می‌کنند.

زیان‌ها را نیز به جان خریده‌ایم

اسلامی افزود: برای محرم و اربعین بسته خاص خود را داریم و در این مدت به هیچ عنوان سود برای ما مهم نبوده و به خاطر ارادتی که به این ایام داریم حتی زیان‌ها را نیز به جان خریده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان مواد وارداتی نداریم و 100 درصد کار ما ایرانی است در خصوص چشم‌انداز آینده تولیدات لباس محرم گفت: این آرزوی هر کسی است که عاشورا را معرفی کند، ما هم با کارمان آرزو داریم که عاشورا به معرفی کنیم. ما بازار خوبی در داخل کشور داریم چرا که پارچه ما خاص است اگر بتوانیم این پارچه را تولید کنیم یقیناً صادرات خوبی هم خواهیم داشت و در سایر کشورها از این لباس‌ها استقبال می‌شود.

تولید کننده پوشاک الیاف طبیعی آندیا در پایان گفت: نیاز به حمایت دولتی داریم. دولت، پدر مجموعه‌های تولیدی است و باید از ما حمایت کند. اکنون تمام تولید‌کنندگان هزینه‌های گزافی بابت بیمه، دارایی، مالیات، مواد اولیه، اجاره، خرید و اجاره دستگاه‌های برش و دوخت و ... می‌دهند. ما نیازمند تمام حمایت‌هایی هستیم که در سایر کشورها از تولید‌کنندگان صورت می‌گیرد. اگر دولت به هر نحوی در این زمینه‌ها به ما کمک کند می‌توانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم و همین موجب سود ما خواهدشد.

captcha