تبدیل بوستان بعثت شیراز به پایگاه تخصصی شیرازشناسی
کد خبر: 3534838
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
همتی خبر داد:

تبدیل بوستان بعثت شیراز به پایگاه تخصصی شیرازشناسی

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز گفت: بوستان بعثت شیراز با هدف معرفی شهر شیراز به پایگاه تخصصی شیرازشناسی تبدیل می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، احمد همتی بوشهری،‌ رئیس این سازمان با اشاره به برگزاری جشنواره شیرازشناسی هدف از برگزاری این برنامه را ارائه اطلاعات کاملی از شیراز به ویژه در زمینه آداب، رسوم، فرهنگ و پیشینه تاریخی ملموس و ناملموس این شهر به مردم عنوان کرد.
وی افزود: در جشنواره شیرازشناسی گویش شیرازی، آداب و رسوم شیراز به ویژه در ایام ماه محرم، نوروز ، شب یلدا و غیره به روش‌های مختلف مانند نقالی، کلیپ، مسابقه، تئاتر، موسیقی به مردم معرفی شد.
همتی بوشهری با بیان اینکه این جشنواره با مشارکت 20 سازمان مردم‌ نهاد برگزار شد، افزود: سمن‌ها در این جشنواره با برگزاری نشست‌های تخصصی شیرازشناسی با عناوین شیراز و سومین حرم اهل بیت (ع)، شیراز از نگاه سعدی، آبرسانی در شیراز، شیراز در منابع جغرافیای تاریخی و اسلامی، توانمندیهای خود را به نمایش گذاشتند.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز مسابقات و بازی‌های بومی و محلی، آموزش بازی‌های آپارتمانی، معرفی هنرهای فاخر و تجسمی شیراز مانند مقرنس، خاتم شیرازی، کاشی هفت‌رنگ، گره چینی، مشبک و معرق، گیلم و گبه، هم‌جوشی شیشه، خراطی، قلم‌زنی، مجسمه و غیره را از دیگر بخش‌های این جشنواره برشمرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: در حوزه هنرهای فاخر و تجسمی 30 حجره در قالب ورک‌شاپ و نمایشگاه به معرفی هنرهای اصیل شهر شیراز پرداختند.
همتی بوشهری بیان کرد: غرفه‌های محیط زیست شهروندی، کودک و محیط زیست، گل و گیاه، فرهنگ شهروندی، کارگاه تخصصی ساخت بستنی و فالوده سنتی شیراز همراه با معرفی محیط زیست و گیاهان شیراز نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بوده است.
وی با اشاره به اینکه بخش شیرازشناسی ویژه کودکان با روش‌های مختلف مانند مسابقه، نقاشی، نمایش، اجرای کودکانه و تئاتر دلقک شیرازی به معرفی شیراز پرداخت، گفت:‌ در بخش هنری نیز موسیقی پاپ زنده، مسابقه شیرازشناسی و تئاتر طنز با موضوع فرهنگ شهروندی اجرا شد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه هفتمین بازارچه هنری با حضور هنرمندان نیز در دومین جشنواره شیرازشناسی، صنایع دستی و محصولات تولیدی مشاغل خانگی به ویژه توسط بانوان سرپرست خانواده را ارائه کرد گفت: روزانه 30 هنرمند در این بازارچه حضور یافتند.
همتی بوشهری اظهار كرد: کارگاه طبیعت‌گردی سازگار با محیط زیست و تکنیک‌های آن، کافه مشاوره، آموزش بازی‌های آپارتمانی و غیره نیز در قالب این جشنواره برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: برنامه شعرخوانی به ویژه اشعار شیرازی با محوریت ابیاتی از حافظ و سعدی برگرفته از آیات دینی با محتوای فرهنگ شهروندی یکی از برنامه‌هایی بود که با استقبال کم‌نظیر مردم مواجه شد.
وی توجه به میراث فرهنگی ناملموس را ضروری دانست و افزود: ویژه برنامه «شب لالایی‌های مادران شهر من» به عنوان میراث فرهنگی ناملموس برای نخستین بار در این جشنواره در فرهنگسرای هنر همراه با واسونک‌خوانی تخصصی در شب عید غدیر ویژه بانوان برگزار شد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز به برگزاری جشنواره آواها و نواها و مسابقه آواز، سحری و چاوشی‌خوانی، تک‌نوازی و دونوازی نیز اشاره و تصریح کرد: موسیقی سنتی محوریت این بخش از برنامه بوده است.
همتی بوشهری با اشاره به اینکه اجرای تئاترهای فرهنگ شهروندی با موضوع ترافیک و تئاتر درباره صنایع دستی از دیگر بخش‌های این جشنواره بوده است بیان کرد: در تئاترهای اجرا شده هر شب یکی از مشاهیر، شهدای شیراز و صنایع دستی این شهر معرفی شدند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هدف از محوریت قرار دادن برگزاری جشنواره شیرازشناسی در بوستان بعثت را تبدیل این بوستان به پایگاه تخصصی شیرازشناسی عنوان کرد و گفت: از دیگر اقدامات فرهنگی که در قالب این جشنواره انجام شد تبادل کتاب، اجرای پویش مردمی «قلیان‌ها را گلدان کنیم» و اهدای کتاب به جای قلیان و برگزاری نشست‌های کتابخوانی بوده است.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز بر لزوم انتقال آداب، رسوم، فرهنگ و سنن شیراز به نسل جدید تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ارزشمند این جشنواره‌ها اجرای آنها با حضور خانواده‌ها است.
همتی بوشهری با بیان اینکه برنامه‌هایی که شهرداری انجام می‌دهد در راستای انتقال این فرهنگ و همچنین فرهنگ شهروندی در قالب برنامه‌های هنری است، افزود: امروز یکی از زبان‌هایی که می‌توان مسائل را به خوبی با آن منتقل کرد زبان هنر است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار شیراز با اشاره به اینکه علاوه بر شهرستان‌های استان فارس از شش استان همجوار به شیراز مهاجرت می‌کنند، گفت: این موضوع لزوم آموزش فرهنگ شهروندی را تقویت می‌کند و یکی از اهداف جشنواره شیرازشناسی همین است.
وی همچنین بر لزوم تقویت تعلق خاطر شهروندان به محله‌شان تاکید و بیان کرد: باید شهروندانی در تراز شهر شیراز به عنوان خاستگاه تمدن و دین و سومین حرم اهل بیت(ع) تربیت شوند.
captcha