گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز + عكس
کد خبر: 3516755
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز + عكس

گروه‌های فعالیت‌های قرآنی: مرحله منطقه‌ای شانزدهمین دوره مسابقات قرآن كریم خانواده‌های كاركنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 29 تا 31 تیرماه جاری به‌میزبانی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برگزیده مرحله منطقه‌ای شانزدهمین دوره مسابقات قرآن كریم خانواده‌های كاركنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، 31 تیرماه در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام مجتبی جعفری، رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایكنا گفت: این مسابقات با حضور ۲۰۰ نفر در رشته‌های حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و۳۰ جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، تفسیر جزء ۱۶ قرآن كریم از تفسیر نمونه و اذان به مدت ۳ روز از ۲۹ تا ۳۱ تیرماه جاری در شیراز برگزار شد و نفرات منتخب به مسابقات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران راه خواهند یافت.
گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز
وی افزود: در واقع دومین مرحله از مسابقات قرآن خانواده‌ها در سطح ارتش است كه مرحله مقدماتی آن در سطح یگان‌های نیروی زمینی و در ایام ماه مبارك رمضان برگزار شد و برگزیدگان آن‌ها به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

مشهد؛ میزبان مسابقات سراسری قرآن نزاجا

وی با بیان اینكه جهت برگزاری این مسابقات كشور به 7 منطقه تقسیم شده است، گفت: مرحله منطقه‌ای در حقیقت مسابقات بین استانی است و بعد از این دوره نیز مرحله كشوری مسابقات نیروی زمینی ارتش در اوایل مردادماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
جعفری ادامه داد: برگزیدگان مرحله كشوری نزاجا نیز به مسابقات قرآن آجا كه احتمالاً در شهریورماه برگزار خواهد شد، راه پیدا می‌كنند و بعد از آن نیز مسابقات قرآن در سطح نیروهای مسلح برگزار می‌شود.
گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز
رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ 55 هوابرد شیراز با یادآوری اینكه در این رقابت ما میزبان متسابقان استان‌های فارس، كهگیلویه و بویراحمد  اصفهان هستیم، گفت: هدف از برگزاری این مسابقات نشر و ترویج فرهنگ قرآنی بین خانواده‌های كاركنان ارتش ست كه نتیجه آن در سبك زندگی اسلامی خانواده‌های ما هویدا خواهد شد.

هدف غایی ارتش تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در كشور است

وی اضافه كرد: از طرفی ایجاد یك رقابت بین خانواده‌ها یعنی همسران و فرزندان كاركنان در راستای نشر فرهنگ قرآن ایجاد می‌شود ضمن اینكه هدف غایی ما تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در كشور است.
بنا بر این گزارش، امیرسرتیپ علی سامانی، فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان‌های فارس و كهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: خداوند در آیات ابتدایی سوره بقره به قرآن اشاره می‌فرماید كه این كتاب جاودانه الهی است و هیچ تردیدی در آن نداشته باشید كه این كتاب الهی است و باعث هدایت انسان‌هایی می‌شود كه راه سعادت را خواستارند.
وی افزود: ما به استناد آیات قرآن ایمان دایم كه هیچ كتابی به جاودانگی قرآن نبوده و نخواهد بود و این كتاب معجزه الهی است و به همین دلیل كفار را به مبارزه می‌طلبد.

تمام آیات قرآن مكمل یكدیگرند

سامانی اظهار كرد: وقتی كه در آیات قرآن تدبر می‌كنیم می‌بینیم هرچند آیات زیادی درباره موضوعات مختلفی آمده است اما در هیچ كجا تناقضی در میان آیات وجود ندارد بلكه همه آن‌ها مكمل هم هستند و راه سعادت و كمال و خوشبختی را به زیبایی برای انسان توصیف می‌كنند.
گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز
فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان‌های فارس و كهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی سخنان خود گفت: بحمد الهی ما اكنون در جامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه تأكید رهبر معظم انقلاب به قرآنی بودن جامعه و همچنین یاد گرفتن قرآن و تدبر در آیات وحی و در نهایت عمل به آن‌هاست.

صیانت از خانواده‌ها در حقیقت واكسینه كردن جامعه است
به گزارش ایكنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردكانی، امام جمعه موقت شیراز نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اجرای برنامه‌های عقیدتی تنها برای نیروهای ارتش كافی و اثرگذار نیست بلكه باید خانواده‌ها را هم در نظر گرفت لذا باید به حفظ و صیانت از بنیان خانواده‌ها توجه داشت و این عمل در حقیقت واكسینه كردن جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی است چون قرآن برای انسان‌ها مصونیت ایجاد می‌كند.
وی با تأكید بر اینكه هرچه در جامعه حاملان و حافظان و قاریان قرآن بیشتر باشند وزن جامعه سنگین‌تر خواهد شد، گفت: یكی از بركات انقلاب اسلامی اهتمام به قرآن است و بحمد الهی از بعد از انقلاب اسلامی تعداد حافظان و قاریان ما رو به افزایش است و در همه جای كشور حافظان، حاملان و قاریان و معلمان قرآن وجود دارند.
رضوی اردكانی همچنین با تأكید بر لزوم تجلیل و تكریم حاملان و قاریان قرآن گفت: برگزاری مراسم‌های تجلیل در حقیقت حتی‌الامكان است و جز خداوند كسی نمی‌تواند از این افراد تجلیل كند.

مهم‌ترین بعد فعالیت‌های قرآنی، بصیرت در قرآن است

امام جمعه موقت شیراز توجه به حفظ، قرائت و تدبر در قرآن را یادآور شد و ادامه داد: تمام این‌ها خوب و بسیار عالی است اما از همه مهم‌ترین بصیرت در قرآن است و اگر این مسئله نباشد هیچ خروجی ندارد چنانچه مشاهده می‌كنیم چه در گذشته و چه امروز خوارج و داعش هم حافظ قرآن هستند اما بصیرت ندارند بنابراین طبق فرمایشات پیامبر(ص) نیز قرآن همراه با عترت مایه هدایت است.
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام رضایی، مسئول هماهنگ كننده عقیدتی ـ سیاسی‌های ارتش جمهوری اسلامی در استان فارس هم در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از میزبانی تیپ 55 هوابرد شیراز و همچنین همكاری تیپ 37 زرهی شیراز در میزبانی این دوره از مسابقات گفت: این تعامل و وحدت و همچنین همكاری و دلسوزی همگی به خاطر قرآن بود كه در آن اجر معنوی فراوانی است.
گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز
وی با تأكید بر اینكه باید یك بازخوانی نسبت به زندگی خود با قرآن داشته باشیم، افزود: باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم كه ما قرآن را در چه لحظاتی از زندگی خود به كار می‌بریم و آیا این كاربرد تنها برای سفره‌های عقد، عید و یا مراسم‌های عزا نیست.

تنها خواندن قرآن كافی نیست
رضایی با یادآوری اینكه البته تنها خواندن قرآن كافی نیست، اظهار كرد: در برخی از كشورهای مسلمان همانند عربستان بیشترین استفاده از قرآن تلاوت است اما عمل به قرآن در كار نیست و آن‌ها از نظر تلاوت بسیار از ما جلوتر هستند اما در میدان عمل به قرآن در زندگی فردی و اجتماعی خود مشكل دارند چون تدبر و بصیرت در قرآن را ندارند.
وی تصریح كرد: البته متأسفانه ما هم اغلب قرآن را جاهایی نظیر سفره عقد، عید و عروسی و غیره استفاده می‌كنیم اما باید توجه داشته باشیم كه باید به معنای قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده كنیم.
گزارش ایكنا از اختتاميه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در شیراز
رضایی گفت: گاهی اوقات ما گمان می‌كنیم كه همین كه بلد هستیم قرآن را بخوانیم كافی است و وظیفه خود را نسبت به قرآن ادا كرده‌ایم در حالی كه چنین نیست و به قرآن باید عمل كرد.
 یادآور می‌شود، در این مراسم گروه تواشیح نورالهدی تیپ 55 هوابرد شیراز به اجرای برنامه پرداخت و پایان بخش این مراسم معرفی نفرات برگزیده و تجلیل از آن‌ها بود.
captcha