ترجمه عربی «زبان قرآن و مسائل آن» منتشر شد
کد خبر: 3491184
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

ترجمه عربی «زبان قرآن و مسائل آن» منتشر شد

گروه بین‌الملل: ترجمه عربی کتاب «زبان قرآن و مسائل آن» با عنوان ««دراسات فی لغة‌ القرآن» در لبنان چاپ و منتشر شد.

ترجمه عربی کتاب «زبان قرآن و مسائل آن» در لبنان منتشرشد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «المنار»، ترجمه عربی این کتاب به‌تازگی با عنوان «دراسات فی لغة‌ القرآن:مطالعاتی در زبان قرآن» و به کوشش مرکز تمدنی برای توسعه اندیشه اسلامی بیروت منتشر شده است.

کتاب «زبان قرآن و مسائل آن» به قلم «محمدباقر سعیدی روشن»، از پژوهشگران قرآنی کشورمان نگاشته شده و ویراست دوم آن در اسفندماه سال 91 منتشر شده است.

این کتاب، اثری پژوهشی در حوزه زبان قرآن و شامل یک مقدمه و 14 فصل است و توسط «رضا شمس‌الدین» از پژوهشگران کشور لبنان به زبان عربی ترجمه شده است.

ترجمه عربی کتاب «زبان قرآن و مسائل آن» در لبنان منتشرشد

ويراست دوم كتاب «زبان قرآن و مسائل آن»، اسفندماه سال 91 به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) در ۳۹۰ صفحه منتشر شد.

کتاب «زبان قرآن و مسائل آن» به منظور ارائه نظریه‌ای بدیل در مسائل زبان قرآن، در کنار نظریه‌های رقیب در زبان دین، با رویکردی ایجابی و مسئله‌شناسانه و با استناد به مبانی معرفتی ـ استدلالی، به مسائل زبان قرآن، پرداخته است.

این اثر، ضمن ارائه اطلاعات اساسی در حوزه زبان دین و زبان قرآن و پاسخگویی به مهم‌ترین پرسش‌ها در مسائل زبان قرآن، نقد و تحلیل دیدگاه‌های ناهمخوان با مبانی معرفتی اعتقادی قرآن را نیز از نظر دور نداشته است.

«کلیات و مفاهیم زبان»، «زبان دین و زبان قرآن»، «زبان دین و دیدگاه‌های سنتی غرب»، «پوزیتویسم و بی‌معنایی زبان دین»، «تحلیل زبانی و کارکردگرایی زبان دینی»، «نمادگرایی در زبان دینی»، «واقع‌گرایی و شناختاری بودن زبان دین»، «تمایز مبانی و زمینه‌های فکری اسلام و آیین یهودی ـ مسیحی»، «منطق و زبان گفتمان قرآن(زبان عرفی فراعرفی)»، «زبان قرآن و نقش معرفت‌بخشی و انگیزشی»، «توجیه معرفت‌بخشی مفاهیم قرآن»، «زبان قرآن حیرت‌آفرین یا فیصله‌بخش؟»، «زبان چندبعدی قرآن؛ قرآن، نزول تاریخی، حضور فرا تاریخی(زبان فرا عصری قرآن)» فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کاربرد واژه در قرآن، زبان نمادین و غیر نمادین، فلسفه زبان، زبان دین و زبان قرآن خاستگاه‌های مشترک و متمایز، الهیات و زبان متون دینی، نظریه‌های زبان دین در حوزه تفکر یهود و دیانت مسیح(ع)، رویکرد پوزیتیویستی و بی‌معنایی زبان دین، ابطال‌پذیری، پیش زمینه‌های نظریه کارکردگرایی در زبان دین، کارکردهای فردی و اجتماعی دین، نبود راهبرد جامع به زبان دین، دیدگاه‌ها و تقریرها از نماد انگاری‌زبان دین، (مجازی، کنایی و تمثیلی)، اذعان به وجود واقعیت عینی(در حوزه هستی و دین)، احیای نظریه حمل تنثیلی، دست‌نوشته‌های بشری جانشین وحی آسمانی، خدای تجسیمی، ناسازگاری‌های درونی متون مقدس، قرآن، وحی صیانت شده خدا، راه‌کار شناخت واژگانی قرآنی، استخدام الفاظ برای تفهیم و تفاهم، دیدگاه‌ها در زبان قرآن، زبان اعجازی قرآن، زبان و فرهنگ قرآن و زبان و فرهنگ پیش از قرآن، دین ترکیبی از گزاره‌ها و آموزه‌ها، ارتباط «باید» و «هست»، روش تحقیق در مدعیات دینی، استدلال‌ورزی قرآن، معما انگاری زبان قرآن، بررسی و نقد ظاهرگرایان، طبیعت‌گرایان جدید و زبان تأویلی قرآن، هرمنوتیک فلسفی و قرائت‌های متعدد، قرآن متن الهی نه بشری و... از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب هستند.

captcha