رونمایی از 10 اثر انقلابی مجموعه «بازی عوض‌شده» در کتابخانه ولیعصر(عج)
کد خبر: 3473275
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

رونمایی از 10 اثر انقلابی مجموعه «بازی عوض‌شده» در کتابخانه ولیعصر(عج)

گروه ادب: همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «بازی عوض‌شده» نوشته سجاد خالقی و مشتمل بر 10 اثر انقلابی با حضور محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، مراسم رونمایی و نقد کتاب «بازی عوض‌شده» با حضور محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، سجاد خالقی، نویسنده اثر، حسام‌الدین مطهری، منتقد، اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و تنی چند از مسئولان و کتابداران استان به میزبانی مرجان خدامی، مسئول کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) و کتابداران آن کتابخانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سجاد خالقی، نویسنده کتاب «بازی عوض شده» درباره محتوای این مجموعه داستان گفت: این کتاب شامل 11 داستان کوتاه به هم پیوسته موضوعی است که شمار کمی از آن‌ها به پیش از انقلاب، بخش عمده‌ای به روند انقلاب اسلامی و برخی داستان‌ها هم به پس از انقلاب می‌پردازد.

این داستان‌نویس درباره زمینه نوشته شدن این داستان‌های کوتاه گفت: موضوع غالب کتاب دغدغه همیشگی من بود، وقتی نویسنده دغدغه داشته باشد می‌تواند از تمام زوایا به مطلب بپردازد؛ عوض شدن ما آدم‌ها و رنگ‌به‌رنگ شدن زمانه مقصرهای زیادی دارد و این دغدغه من بوده است. اما نوشتن داستان‌ها به صورت متمرکز صورت نگرفت و سه سال زمان صرف نوشتن داستان‌ها شده است.

در ادامه حسام‌الدین مطهری به نقد و مرور کتاب منتشر شده خالقی پرداخت و گفت: این کتاب درباره عوض شدن است. انسان مدام در حال تغییر است و عوامل مختلف در این تغییر اثر دارند، اما هوشمند آن کسی است که در این تغییرات درست‌ترین نگاه را داشته باشد.

وی بر وجه مشترک خود و سجاد خالقی در شهرستانی بودن و چشیدن طعم کار ادبی دور از مرکز و مهمان تهران بودن تأکید کرد و با دست‌مریزاد گفتن به نویسنده جوان «بازی عوض شده» گفت: نویسنده برای نوشتن هر کلمه جانش را صرف می‌کند، جانی که بازگشت ندارد، از این روی باید سپاسگزار نویسنده بود.

مطهری افزود: فرد خواننده در این کتاب فرصت نمی‌یابد به جهان درونی شخصیت‌ها نزدیک شود و به‌ نظر می‌رسد نزدیک شدن نویسنده به اندیشه‌ها، درون‌گویی‌ها و نفسانیات شخصیت‌ها می‌توانست تا حدود زیادی این نقص را بهبود دهد؛ شخصیت‌ها به یاد نمی‌مانند چون حس خوب یا بد مخاطب نسبت به خود را برنمی‌انگیزند. رفتارشان بیش از اندازه نامطمئن است و گویی خود نیز باور به کارشان ندارند.

وی تصریح کرد: فضاسازی‌ها مهمترین نکته مغفول در این کتاب است. من مخاطب به‌خوبی در فضای فیزیکی داستان قرار نمی‌گیرم. سرما و گرما را حس نمی‌کنم، تاریکی و روشنایی را باور نمی‌کنم و اجسام با من حرف نمی‌زنند.

مطهری با بیان اینکه نثر کتاب‌، روان و ساده است، افزود: نثر باید آنقدر خوب روغن‌کاری شده باشد که بتواند سخن را به درستی از ذهن نویسنده به مخاطب منتقل کند و این کار در این کتاب به خوبی اتفاق افتاده است. نثری روان و پاک که خواننده را آزار نمی‌دهد‌؛ قطعاً نثر کتاب با تکرار و رعایت جزییات به نثری پاکیزه‌تر بدل و اندک معایب ویرایشی یا نگارشی زدوده خواهد شد.

منتقد کتاب توجه به روان‌شناختی و جامعه‌شناسی در آثار کنونی را امری مهم دانست و گفت: امروز بیش از آنکه باید درباره وقایع و حوادث جنگ یا جنگ‌ها نوشت، باید درباره اندیشه‌هایی که آتش‌افروزی می‌کند نوشت و داستان یعنی اندیشه و نویسنده برای نوشتن داستان باید حتما منظر روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و فلسفی و تاریخی را بداند و در روح داستانش جاری کند.

وی افزود: نوشتن از حوادث انقلاب ۵۷ وقتی ارزش تلقی می‌شود که یک جای خالی را پر کند. به این معنا که نویسنده امروز باید درباره دگرگونی‌ها به قضاوت بنشیند. حکومت گذشته رفته است، تغییرات سیاسی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فناوری و صنعتی خواه ناخواه اتفاق افتاده‌اند، اما چیزی که باید شاخک‌های داستان‌نویس را بجنباند «قضاوت» و آن نوع بررسی‌ است که منجر به مطالبه‌گری اجتماعی و پرورش ذهن جست‌وجوگرِ مخاطب در جهت مشارکت مدنی باشد. شاید اگر شاه می‌ماند پیشرفت‌های صنعتی همین‌قدر بود و شاید هم بیشتر، مسئله این نیست، مسئله محبوس بودن در سلول انفرادی نیست، مسئله جهان اندیشه‌ای است که جامعه‌ای را به سویه‌های مختلف می‌برد.

مطهری ادامه داد: جنگ بی‌شک کریه و ضدارزش است، اما دفاع نه. آنچه نویسنده امروز باید از جنگ بگوید، نه تقدیس جنگ، نه حتی تقدیس صرف دلاوری‌ها، که گفتن از جهل است.

وی در پایان گفت: نه‌ تنها بازی عوض شده است، بلکه بازی‌های نوتر و گسترده‌تری شروع شده است. جنگ‌ها متفاوت‌تر، بهانه‌جویی‌ها و فتنه‌افکنی‌های ظالمان بیشتر و حرف برای گفتن افزون‌تر شده است و پرداختن به جنبه‌های اندیشه‌ای ا‌ست که وظیفه نویسنده تلقی می‌شود.

در ادامه این نشست کتابداران و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌ها به ارائه نقطه نظرات خود درباره کتاب پرداختند.

در پایان این نشست از کتاب «بازی عوض‌ شده» رونمایی شد و محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی از سجاد خالقی، نویسنده کتاب و حسام‌الدین مطهری، منتقد این اثر تقدیر کرد و میهمانان این مراسم تابلوی یادبود نقد و بررسی کتاب «بازی عوض شده» را امضا کردند.

خالقی که از داستان‌نویسان جوان استان چهارمحال و بختیاری است پیش از انتشار این اثر حائز رتبه‌های قابل توجهی در جشنواره‌های ادبی برای داستان‌های کوتاه خود شده است که از میان آنها می‌توان به نفر اول داستان کوتاه جایزه ادبی یوسف سال ۹۰، نفر اول داستان کوتاه جشنواره دانشجویی مهرباران ۹۲، نفر اول داستان کوتاه جشنواره شهر پرچراغ(استانی) سال ۹۰، برگزیده جشنواره ادبیات داستانی بسیج ۹۳، برگزیده جشنواره داستان بروجن(استانی) ۹۲ و نامزدی دریافت جایزه در بخش داستان کوتاه جشنواره داستان انقلاب سال ۹۲ اشاره کرد.

captcha