درخواست معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی برای بازنگری در مدیریت جامع دانشگاه‌ها
کد خبر: 3308551
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
در گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی صورت گرفت؛

درخواست معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی برای بازنگری در مدیریت جامع دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد: معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی سراسر‌ کشور با امضای نامه‌ای درخواست حضور جدی‌تر معاونان فرهنگی جهاد‌ در سطح شورا‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را مطرح کردند.

سید‌مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ارسال نامه‌ای با امضای معاونان فرهنگی واحد‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور به وزارت علوم و وزارت بهداشت، گفت: در این‌نامه درخواست حضور جدی‌تر معاونان فرهنگی جهاد‌ در سطح شورا‌های فرهنگی دانشگاه‌ها مطرح شده است.

وی افزود: با توجه به آئین‌نامه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، اختیار دعوت از جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی به رئیس دانشگاه تفیض شده است و متاسفانه این اختیار منجر به این شده که مدت‌ها معاونان فرهنگی جهاد در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حضور نداشته‌ باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: درخواست ما در این‌نامه ‌این است که معاون‌های فرهنگی رئسای دانشگاه‌ها را ترغیب و یا ملزم کنند که از جهاد دانشگاهی برای حضور در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها دعوت رسمی و حضور جهاد دانشگاهی بیش از پیش در دانشگاه‌ها پررنگ شود.

به گزارش ایکنا متن این آئین‌نامه به قرار زیر است:

مقام معظم رهبری:

«جهاد دانشگاهی، نهادی مهم است، زیرا هم با دانشگاه به عنوان سنگر علم و مرکز پیشرفت علمی کشور مرتبط است و هم دارای تلاش جهادی است و در مقابل موانع و مزاحمت، از حرکت نمی‌ایستد.»

برادر بزرگوار جناب آقای دکتر فراهانی

معاون محترم فرهنگی و دانشجویی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

برادر بزرگوار جناب آقای دکتر سید ضیاء هاشمی
معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنّاوری

سلام علیکم

احتراماً ضمن آرزوی توفیق و سربلندی برای جناب عالی و همکاران محترمتان، همان گونه که استحضار دارید، بی شک یکی از نهادهای که از آغازین روزهای انقلاب اسلامی تاکنون در دانشگاه‌ها و جامعه حضوری فعال و پویا داشته جهاد‌دانشگاهی است. این نهاد با رویکرد علمی پژوهشی و فرهنگی، علاوه بر ارتباط با مخاطبان (دانشجویان و جامعۀ دانشگاهی) در سراسر کشور، در جذب و تربیت پژوهشگران و محققان و مدیران فرهنگی کشور نیز نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده است.

جهاد دانشگاهی با ایجاد محیطی علمی و فرهنگی و اخلاقی، موجب پرورش منابع انسانی متعهد، متخصص و خلّاق شده و علاوه بر آن، در رشد و غنای معنوی دانشگاه‌ها نیز تأثیر بسزایی داشته است. این نهاد با ایجاد فرصت‌های نو و بدیع و ارائه فعالیت‌های فرهنگی و علمی شاخص به دور از روزمرّگی و تکرار، الگو و مدلی مناسب در ارائه نو، شکل و محتوای برنامه‌های فرهنگی برای سایر نهادها و تشکل‌ها بوده است.

جهاد‌ دانشگاهی با سابقه‌ای 35 ساله، همواره به عنوان یکی از مشاوران فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها مطرح بوده است. اما متأسفانه چند سالی است که این نهاد انقلابی به رغم حضور و فعالیت وسیع فرهنگی در اکثر دانشگاه‌ها با کم مهری مواجه شده و از فهرست اعضای اصلی شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حذف شده است.

اینک ما معاونان فرهنگی شرکت کننده در هفتاد و پنجمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی سراسر کشور، از آن مقام محترم تقاضا داریم ترتیبی اتخاذ فرمایند که در آیین نامۀ مدیریت جامع دانشگاه‌ها بازنگری صورت گیرد و به مسئولان محترم دانشگاه‌ها نیز بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید شود. همچنین موجب امتنان خواهد بود که نتیجۀ زحمات و مساعدت‌ها و پیگیری‌هایی را که بدین منظور مبذول می‌فرمایید، به جهاد دانشگاهی اطلاع رسانی شود.

معاون فرهنگی واحدهای جهاد‌دانشگاهی در سراسر کشور
تهران – خرداد ماه 1394

captcha