ریشه‌کنی بی‌سوادی، از تأکیدات دین اسلام است
کد خبر: 2646968
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
امام جمعه زنجان:

ریشه‌کنی بی‌سوادی، از تأکیدات دین اسلام است

گروه اجتماعی: مسئله ریشه‎کنی بی‎سوادی در اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به تبع این موضوع تلاش کرده است تا میزان بی‎سوادی در جامعه را به حداقل برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‎الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ظهر امروز، 8 دی در دیدار با معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان، با بیان این‌که برای نظام جمهوری اسلامی یک عیب محسوب می‌شود که افراد بی‎سواد در سایه آن زندگی کنند، افزود: اهمیت مسئله ریشه‎کنی بی‎سوادی در اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به تبع این موضوع تلاش کرده است تا میزان بی‎سوادی در جامعه را به حداقل برساند.
وی با اشاره به این‌که وجود یک نفر بی‎سواد نیز برای جامعه اسلامی زیاد است، گفت: نخستین گام در انسداد بی‎سوادی آن است که نگذاریم بی‎سوادی افزایش یابد.
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به این که افراد بی‌سواد نباید از جامعه طلبکار باشند، تصریح کرد: بلکه این جامعه است که باید از فرد بی‌سواد طلبکار باشد تا بدین ترتیب وی مجبور شود تا در مسیر آموزش قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با تأکید بر این‌که باید از تکرار کارهای گذشته پرهیز کنیم، بیان کرد: در یک مقطع زمانی در نهضت سوادآموزی فعالیت‎های جدیدی آغاز شد و در عصر حاضر نیز نیازمند انجام ابتکاراتی در این زمینه هستیم.

حضور بیش از 2 هزار نفر از اولیای دانش‌آموزان زنجانی، در کلاس‌های ریشه‌کنی بی‌سوادی
در ادامه این جلسه، مرتضی تمجیدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در حال حاضر در 10 مدرسه استان کمتر از 5 نفر دانش‎آموز مشغول به تحصیل هستند که از افتخارات این دستگاه فرهنگی به شمار می‎‌رود.
وی با بیان این‌که 150 هزار نفر بی‌سواد در رده سنی بالای 50 سال در استان حضور دارند، بیان کرد: 180 هزار دانش‌آموز در حال حاضر در سطح استان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 200 نفر به علت معلولیت‎های جسمی و ذهنی وارد مدرسه نشده‌اند.
در ادامه این جلسه، غفار سرداری، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که از آغاز فعالیت نهضت تاکنون 109 هزار و 821 نفر در سطح استان تحت آموزش قرار گرفته و موفق به اخذ مدرک پایان دوره شدند، افزود: این در حالی است که بیش از 600 هزار نفر برای حضور در این کلاس‏ها ثبت‎‏نام کرده بودند اما بسیاری از آنها به دلایل مختلف موفق به دریافت مدرک نشدند.
وی خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال 90، افراد بالای 30 سال بیشترین آمار بی‎سوادان استان را به خود اختصاص داده‌اند و 10 ساله‏ها کمترین آمار بی‎سوادی را در استان دارا بودند.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که آموزش اولیای بی‎سواد در دستور کار قرار دارد، گفت: درحال حاضر 2600 نفر از اولیای دانش‎‌آموزان درحال آموزش هستند.
سرداری در پایان یادآور شد: در تلاش هستیم تا پایان سال 93 بی‎سوادی در گروه سنی 10 تا 20 سال در سطح استان به صفر برسد.

captcha