برگزيدگان سومين همايش «تصوير عاشورا» معرفی شدند
کد خبر: 1885230
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹

برگزيدگان سومين همايش «تصوير عاشورا» معرفی شدند

گروه هنر: برگزيدگان سومين همايش «تصوير عاشورا» شب گذشته، 20 بهمن‌ماه، طی مراسمی در سالن سينما حقيقت مركز گسترش سينمای مستند و تجربی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، شب گذشته، بيستم بهمن‌ماه، مراسم اختتاميه سومين همايش «تصوير عاشورا» با حضور جمعی از مسئولان، فيلمسازان، نمايندگان رسانه‌‌های جمعی و عموم علاقه‌مندان سينمای كوتاه، مستند و انيميشن، در سالن سينما حقيقت مركز گسترش سينمای مستند و تجربی برگزار شد.
در ابتدای اين مراسم شفيع آقا محمديان، مديرعامل مركز گسترش سينمای مستند و تجربی در سخنانی اظهار كرد: برگزاری اين همايش به ما ثابت كرد كه كارهای ارائه شده در اين عرصه احتياج به آسيب‌شناسی جدی دارد، البته اين بدان معنا نيست كه آثار ارائه شده در اين همايش از كيفيتی پايين بهره می‌برد، چراكه در بعد تصوير می‌توان نمره‌ای خوب به فيلم‌های ارائه شده داد.
وی افزود: اما در بحث معنايی آثار، بايد به اين نكته معترف بود كه اكثريت كارهای ارائه شده تنها به بعد ظاهری و نشان دادن مراسم عزاداری خلاصه شده‌اند، در صورتی كه اين حماسه انسان‌ساز (عاشورا) از چنان پتانسيلی برخوردار است كه می‌تواند، بسياری از معانی كه تا به حال به آن توجه نشده را دربر گيرد.
اين مدير سينمايی به هنرمندانی كه خواهان فعاليت در عرصه كارهای دينی هستند، توصيه كرد: رسالت هنرمندان متعهد اين است كه به مسائل دينی به شكلی زيبا بنگرند. نگرش ياد شده بايد به‌نحوی باشد كه تماشاگر از ديدن فيلم مورد نظر به فكر فرو رود، آن‌گاه است كه می‌توان انتظار داشت كه فيلم‌های مذهبی از كيفيت فاخر بهرمند شوند.
در ادامه مراسم پس از نمايش يك فيلم كوتاه درباره عاشورا، پيام جواد شمقدری معاون سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زير قرائت شد: «آن‌چه هنر را از ديگر حوزه‌ها و دستاوردهای بشری متمايز می‌سازد كمال‌يابی و حقيقت‌جويی آن است و همين رويكرد است كه زيبايی را خلق می‌كند‌.
زيبايی هنر را معنا می‌دهد و حقيقت و كمال‌جويی زيبايی را ترسيم می‌نمايد و عاشورا حقيقت و كمال‌جويی را متجلی می‌سازد‌. و همين رمز و راز است كه در كلام گران‌بهای قهرمان عاشورا حضرت زينب سلام‌اله‌عليها در وصف عاشورا و واقعه كربلا تجلی يافت كه فرمود‌: من در آن به جز زيبايی نديدم.
شگفت است كه در ميان آن همه رنج و درد و زخم كه فوق طاقت بشری است زيبايی متجلی می‌شود و رمز و راز اين زيبايی در ايثار و از خود گذشتگی كه ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايش آن را به اوج رساندند‌، نهفته است‌.
سينما در جستجوی حقيقت و كمال است و سينما چون شاخه‌ای از هنر است زيبايی را نيز طلب می‌كند و سينمای ايران در اين مسير است كه به تعبير امام (ره) می‌تواند كوله‌بار مسئوليت خود را به سرانجام برساند و مشام جان زيبا پسند طالبان جمال حق را سيراب سازد.
سينما در بستر عاشورا به كمال می‌رسد و حقيقت و زيبايی را به مخاطبان خود عرضه می‌كند. تلاش سينما‌گران در سومين همايش تصوير عاشورا راه سينمای ايران را كه در جستجوی عدالت و حقيقت است رقم می‌زند. شكر به درگاه خداوند عاشوراييان و سپاس تلاش سينماگران عاشورايی».
به گزارش ايكنا پس از قرائت پيام معاون سينمايی، اسامی برگزيدگان سومين همايش «تصوير عاشورا» به شرح زير اعلام شد.
- ديپلم افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم‌های مستند: نگاه سبز (غلامرضا احمدی)، از جان تا جانان (جمشيد ابرازی) و اِخلَع نَعليك (عقيل نواصر)
- ديپلم افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم كوتاه داستانی: معين‌البكا خسرو شمر (رسول نبی‌ابهری)
- ديپلم افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم انيميشن: قصيده تاييه (محمدرضا نجفی و بهتاش ثنايی‌ها)
- تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين پژوهشگر: «بنفشه خان‌زاده» پژوهشگر فيلم مستند «محرم در كاشان»
- تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم مستند: «سعيد حران‌اف» كارگردان فيلم مستند «پير غلام»
- تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم كوتاه داستانی: «محمود غفاری» كارگردان فيلم كوتاه داستانی «زيارت»
- تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم انيميشن: «محمدامين همدانی» كارگردان فيلم انيميشن «نماز باران»
- تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين تهيه‌كننده: «حامد اكبری» تهيه‌كننده فيلم مستند «چارپايه»
- «جايزه ويژه هيأت داوران» شامل تنديس همايش، لوح افتخار و هديه نقدی بهترين فيلم منبعث از نگاه نو و خلاقانه به نهضت و سوگواره‌ی «عاشورا»، به «محمد تقی‌زاده» كارگردان و تهيه‌كننده فيلم مستند «ائل عزاسی» اهدا شد.
برپايه اين گزارش، برگزيدگان فراخوان «حماسه محرم در دايره تصوير» كه اقدام به ثبت و ضبط آيين‌ها، مراسم و وقايع مختلف دهه‌ی اول محرم 1431 نموده و راف‌كات‌ خود را به دبيرخانه همايش تصوير عاشورا ارائه كرده‌اند نيز به اين شرح، معرفی و مقرر شد تا «مركز گسترش سينمای مستند و تجربی» از توليد نهايی آثار عاشورايی آن‌ها، حمايت به عمل آورد:
رسم عاشقی همينه (الله‌كرم رضايی‌زاده)، قافله عشق (امير جوزدانی)، نقل نخل (علی‌محمد ناصر بافقی)، تصحيح پرده‌خوانی، ترميم پرده‌ها (الهام حسامی)، نيستــــان در آتش (زهرا سليمــــی)،
حضرت زينب(س) (مهناز ركنی)، من ابوالفضليم (سعيد امينی‌مهر)، بحر‌ طويل حسينی (جمشيد رئوفی‌بروجنی)، آتش و گل (رضا طاهری)، عاشورا در ماسوله (حسين مكرمی).
سومين همايش «تصوير عاشورا» طی روزهای 18 تا 20 بهمن‌ماه 1388 و به همت «مركز گسترش سينمای مستند و تجربی» معاونت امور سينمايی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاركت و همكاری شبكه قرآن و معارف سيما برگزار شد تا 29 فيلم كوتاه داستانی، مستند و انيميشن با موضوع نهضت و سوگواره‌ی عاشورای حسينی، در دو بخش «مسابقه» و «گنجينه» در سالن سينما حقيقت به نمايش عمومی درآيند.
captcha