پيام سترگ عاشورا احيای قرآن و عدالت است
کد خبر: 1722845
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴

پيام سترگ عاشورا احيای قرآن و عدالت است

گروه سياسی: احيای قرآن و عدالت‌محوری مهم‌ترين نكته‌ای است كه می‌توان از حماسه عاشورا آموخت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، «محمدجواد محمدی‌زاده»، استاندار خراسان رضوی، در گردهمايی روحانيون مستقر و طرح هجرت كه روز پنجشنبه پنجم دی‌ماه در اداره كل تبليغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: تاريخ شيعه آميزه‌ای از دو عنصر حماسه و تراژدی است كه در دوران پس از رسالت نبی اكرم(ص) تا غيبت امام زمان(عج) اوج رويدادهای حماسی و تراژيك ديده می‌شود.
وی با بيان اينكه در طول 250 سال امامت ائمه حماسه‌های اشكباری در جهت احيای دين صورت گرفته است، گفت: اوج اين حماسه‌ها در نهضت عاشورا تجلی می‌يابد.
محمدی‌زاده افزود: تاريخ بشر در عمر خود قيامی همچون عاشورا كه تلفيقی از حماسه و تراژدی است را هيچ‌گاه در جريان‌ها و رويدادهای مهم تاريخی بشر نديده است.
وی به عظمت شاهنامه فردوسی و افسانه هملت اشاره كرد و گفت: اگر چه دنيا افسانه‌های بزرگی را در خود به تماشا نشسته كه در برهه‌هايی از زمان درخشان بوده‌اند اما در برابر حماسه محرم بسيار ناچيز شمرده می‌شوند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حماسه‌ای كه امام حسين(ع) يك تنه و بی‌صدا در برابر حكومت سراسر ظلم يزيد ايستاد و در برابر پاسخ بيعت هيهات گفت، رسم آزادگی را به بشريت آموخت.
وی با بيان اينكه عاشورا تنها تراژدی‌ای است كه پس از قرن‌ها هنوز دل‌ها را می‌سوزاند، افزود: پس از گذشت قرن‌ها، همچنان داغ قيام عاشورا بر دل‌ها تازه است و دليل آن هم برگزاری باشكوه مراسم عزاداری در هر سال است.
محمدی‌زاده ادامه داد: اهداف عاشورا متناسب با جهت‌گيری‌های قيام عاشورا در جهت ترويج دين و اسلام شناخته می‌شوند.
وی مهم‌ترين نتيجه قيام عاشورا را تن ندادن به ذلت و خواری دانست و تصريح كرد: شناسايی يزيديان زمان حاضر و جبهه‌گيری در برابر آنها از درك واقعی حماسه عاشورا نشأت می‌گيرد.
محمدی‌زاده با بيان اينكه اسلام حماسی ماحصل عاشورای حماسی است گفت: حركت در مسير تثبيت نظام حق و ترويج آزادپيشگی از قيد و بند ذلت، درس ديگری است كه از لابه لای حماسه عاشورا می‌توان گرفت.
استاندار خراسان رضوی اقامه عزای حسينی را مقدمه‌ای در جهت احيای اسلام حماسی عنوان كرد و افزود: بصيرت، معرفت و علم به حماسه حسينی بايد انگيزه اصلی در برپايی مراسم عزاداری حسينی باشد.
وی محرم و حماسه عاشورا را واقعيتی مركب از سه بعد پيام، حماسه و سوگ دانست و افزود: اگر سوگ مصيبت در جهت حماسه قرارگيرد، به هدف غايی خود خواهد رسيد.
محمدی‌زاده سوگواری را در جهت درك پيام اين حماسه ذكر كرد و افزود: برپايی عزاداری گامی در جهت زنده ماندن پيام عاشورا و قيام امام حسين(ع) است.
استاندار خراسان رضوی همچنين گفت: ما به عنوان شيعيان مسلمان بايد حماسه عاشورا را در جهت عبرت‌پذيری از آن دنبال كنيم و دنباله‌رو اهداف امام حسين(ع) باشيم.
وی با بيان اينكه بعد از پيروزی انقلاب كشور ما شاهد حماسه‌های عاشورايی بوده است گفت: حماسه 8 سال دفاع مقدس جلوه‌ای از استقامت، آزادگی و دينداری جوانان ايرانی بود كه از آموزه‌های دينی عاشورا درس گرفته بودند.
captcha