حضور کمرنگ دانشگاه‌های استان فارس در نمایشگاه «عروةالوثقی»
کد خبر: 1433513
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حضور کمرنگ دانشگاه‌های استان فارس در نمایشگاه «عروةالوثقی»

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفتمین دوره نمایشگاه «عروةالوثقی» شیراز تنها ۳ غرفه مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآنی و مجتمع آموزش قرآنی الغدیر شیراز وجود دارد و جای سایر دانشگاه‌ها خالی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، هفتمین دوره نمایشگاه «عروةالوثقی» شیراز طی روزهای 29 تیر الی 4 مرداد در محل باغ جنت شیراز دائر شده است.
این نمایشگاه دارای بخش‌های مختلفی چون دانشگاهی، حوزوی، هنرهای اسلامی، کودک و نوجوان، آسیب‌های ماهواره، عفاف و حجاب، مؤسسات قرآنی و ادارات و نهادهاست. یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه که باید بیشتر به آن پرداخته شود، بخش دانشگاهی است که بتواند فعالیت‌های به روز و متناسب با نسل جوان امروزی را ارائه دهد.
در استان فارس دانشگاه‌های فراوانی چون دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآنی شیراز و مجتمع آموزش عالی الغدیر شیراز وجود دارد.
به نظر می‌رسد که بخش دانشگاهی این دوره از نمایشگاه نسبت به تعدد دانشگاه‌های استان فارس، بخش کم‌رنگی است زیرا تنها دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآنی شیراز و مجتمع آموزش عالی الغدیر شیراز در این نمایشگاه غرفه برپا کرده‌اند و از دانشگاه‌های دیگر هیچ اثری نیست!
در این میان سئوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل عدم حضور این دانشگاه‌ها در نمایشگاه قرآنی چیست؟ آیا اطلاع‌رسانی ضعیف مسئولان برپایی نمایشگاه موجب این عدم حضور شده است یا اینکه دانشگاه‌های غائب فعالیت قرآنی در خور شأن و مناسبی جهت ارائه نداشته‌اند؟!
در ادامه این گزارش ابتدا به سراغ برخی از دانشگاه‌هایی که حضور نداشتند، می‌رویم و دلایل عدم حضور آنان را می‌خوانیم و سپس به معرفی غرفه‌های دانشگاه‌های موجود در نمایشگاه «عروةالوثقی» می‌پردازیم.

تعطیلات دانشجویان؛ علت عدم حضور دانشگاه شیراز در نمایشگاه قرآن
ابراهیم گشتاسبی، رئیس حوزه ریاست دانشگاه شیراز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: برپایی نمایشگاه قرآن کار ارزشمندی است و خوب بود که دانشگاه شیراز هم غرفه داشته باشد اما در فصل تابستان معمولاً دانشجویان و اساتید این دانشگاه یا حضور ندارند یا مرخصی و به‌صورت نیمه وقت هستند لذا انجام چنین کارهایی در زمانی که دانشگاه نیمه تعطیل است، سخت است و به همین دلیل امکان حضور همه جانبه در آن نمایشگاه وجود نداشته است.
وی ادامه داد: ما کسانی در دانشکده الهیات و یا ادبیات داریم که در رشته علوم قرآنی بسیار موفق هستند اما چون دانشگاه در ایام نیمه تعطیل است، به خصوص در ماه مبارک رمضان، موجب شده که دانشگاه شیراز نتواند حضور موفقی در این نمایشگاه داشته باشد.
گشتاسبی خاطرنشان کرد: هنگامی که زمان ماه مبارک به ساعت کاری دانشگاه و زمانی که دانشگاه فعال است، نزدیک شود، احتمال حضور پررنگ دانشگاه وجود دارد.
بنا بر این گزارش، ابراهیم اژدری، مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور فارس نیز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه به این دانشگاه ا‌طلاع‌رسانی نشده است و نامه‌ای از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مبنی بر حضور در این نمایشگاه دریافت نکرده‌ایم.

عدم اطلاع‌رسانی؛ دلیل حاضرنشدن دانشگاه پیام نور شیراز در نمایشگاه قرآن
وی اظهار کرد:‌ علی رغم اینکه در زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی برنامه‌های متنوع و زیادی در این دانشگاه اجرا می‌شود اما به ما اطلاع‌رسانی نشده بود ضمن اینکه دانشگاه پیام‌نور فارس همه ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران حضور فعال دارد.
اژدری اضافه کرد: همچنین این دانشگاه هر ساله مسابقات قرآن دانشجویان را در سطح استان به‌صورت مرتب برگزار می‌کند و در مسابقات کشوری نیز همیشه حائز رتبه‌های برتر شده است.
به گزارش ایکنا، احمدرضا نداف، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مسئول هماهنگی و نظارت هفتمین دوره نمایشگاه «عروةالوثقی» شیراز در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز عضو ستاد تشکیل‌دهنده این نمایشگاه بوده‌اند و خودشان در این نمایشگاه حضور نیافتند.
وی ادامه داد: اما در مورد دیگر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه پیام‌نور و جامع علمی ـ کاربردی باید گفت که به آنها اطلاع‌رسانی نشده بود.
این گزارش می‌افزاید، در هفتمین دوره نمایشگاه «عروةالوثقی» یکی از غرفه‌هایی که در میان غرفه‌های دیگر به خوبی می‌درخشید و دارای استقبال کنندگان زیادی بود، غرفه دانشگاه آزاد اسلامی بود.
زیبا بدیعی، مسئول این غرفه در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: غرفه قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی شامل سه بخش است که بخش اصلی آن آثار هنری منتخب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است.



وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان از آثار هنری این غرفه گفت: قرآن معرق اثر صفورا زارعی از دانشگاه آزاد شیراز پرطرفدارترین اثر این نمایشگاه است به طوری که در سه روز اول برپایی نمایشگاه بیش از 100 نفر متقاضی خرید آن بودند.

بدیعی اضافه کرد: همچنین تابلو منبت محمود صبحی از شیراز و دو تابلو فرش اثر حلیمه خاتون صادقی از دانشگاه آزاد اصفهان و معصومه چگینی از دانشگاه آزاد ملایر همدان از پرطرفدارترین و جذابترین اثرهای هنری نمایشگاه است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از غرفه این دانشگاه به حجاب و عفاف اختصاص دارد، گفت: هدف از راه‌اندازی این قسمت ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی اسلام به خصوص در مقوله حجاب و عفاف است.



بدیعی گفت: بخش دیگر غرفه به ختم یک صد و 14 هزار ذکر صلوات اختصاص دارد که با توجه به وقایع اخیر غزه و آزار شیعیان،‌ به نیت رهایی تمام مسلمانان دنیا از جور و ظلم کافران، این نذر دسته جمعی صلوات صورت می‌گیرد که خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر مردم مؤمن و نوع دوست شهر مقدس شیراز مواجه شده است چنانچه در سه روز اول نمایشگاه، بیش از 200 هزار صلوات نام‌نویسی شده است.



بنا بر این گزارش، غرفه دیگر این نمایشگاه به دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز اختصاص دارد که بیشتر به ارائه مقالات و کتب مرتبط با علوم قرآنی می‌پردازد.
مرتضی مروجی، مسئول این غرفه به خبرنگار ایکنا گفت: این غرفه به نمایندگی از نمایشگاه دائمی قرآن و عترت دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز دائر شده است.



وی افزود: در این غرفه کتاب‌های قرآنی و تفسیری آیات عظام جوادی آملی و علامه طباطبایی، تفسیرالمیزان، نمونه،‌ نور و تفاسیر دیگر ارائه شده است اما در نمایشگاه اصلی 20 هزار عنوان کتاب و نرم‌افزار قرآنی به نمایش گذاشته شده است.
مروجی ابراز کرد: کتاب‌هایی با موضوعات قرآنی، مذهبی، موضوعات روز، جنگ نرم،‌ دفاع مقدس نیز در این نمایشگاه موجود است.
وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 9 صبح الی 17 همه روزه به محل نمایشگاه دائمی قرآن و عترت واقع در بلوار شهید مطهری مراجعه کنند.
به گزارش ایکنا،‌ سومین غرفه بخش دانشگاهی این نمایشگاه به مجتمع آموزش علوم قرآنی الغدیر شیراز اختصاص دارد.
فاطمه قلی‌پور، مسئول این غرفه به خبرنگار ایکنا گفت: در بخش اصلی این غرفه کتاب‌های مختلفی با موضوعات متنوع قرآنی، مهدوی، مذهبی،‌ ادعیه، دفاع مقدس و غیره به نمایش گذاشته شده است.



وی افزود: از جمله کتاب‌هایی با موضوعات دفاع مقدس به نام عباس دست طلا نوشته عباس علی باقری، بابا نظر، خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد و نورالدین پسر ایران که خاطرات شهید نورالدین عافی است و رهبر معظم انقلاب بر مطالعه آن تأکید کردند، در این غرفه ارائه شده است.
مجموعه گنجینه‌ها شامل قرآن کریم، مفاتیح، ادعیه، صحیفه سجادیه در اندازه‌های کوچک و طراحی‌های متنوع، زندگینامه رهبر معظم انقلاب و غیره از دیگر کتاب‌های موجود در این غرفه است.

captcha