میهمانان ماه رمضان، غفران الهی را از میزبان طلب کنند
کد خبر: 1425876
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

میهمانان ماه رمضان، غفران الهی را از میزبان طلب کنند

گروه اجتماعی: ماه مبارک رمضان فضیلت خاصی دارد؛ نفس آدمی تسبیح، خوابش عبادت و دعایش مستجاب است. پس چه نیکوست روزه‌داران که میهمانان این ماه پربرکت هستند، غفران الهی را از میزبان طلب کنند.

حجت‌الاسلام حسین تقی‌زاده، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، با اشاره به آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی‌الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید روزه بر شما نوشته شده است چنانکه بر کسانی‌که پیش از شما بودند نوشته شده بود، باشد که تقوا پیشه کنید. سوره بقره/ آیه 183» اظهار کرد: مهمترین فلسفه روزه تمرین تقوا و تلاش در جهت دوری از حرام و عمل به واجبات است.
وی با بیان اینکه خداوند در این ماه فضیلتی فراتر از دیگر ماه‌ها قرار داده است، افزود: پروردگار متعال در ماه مبارک رمضان، فرصتی برای بندگان پدید آورده که با اطاعت از امر الهی و تقواپیشگی، مراتب تقرب الی‎الله را پیموده و سعادت خود و جامعه را رقم زند.

ماه مبارک رمضان ‌سره را از ناسره جدا می‌‎کند

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با استناد به حدیثی از حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) مبنی بر اینکه «خداوند روزه را واجب کرد تا انسان‌ها را از یکدیگر تفکیک کند» ادامه داد: ماه مبارک رمضان به‌مثابه غربالی است که انسان‎های خالص و ناخالص و سره از ناسره جدا می‌شود؛ چراکه خداوند روزه گرفتن در این ماه را امتحانی برای بندگان قرار داده تا آنان را که مطیع و فرمانبردار امر اویند، از بقیه تفکیک شده و به مقامی والاتر نائل شوند.
وی تأکید کرد: این ماه فضیلت خاصی دارد؛ نفس آدمی تسبیح، خواب عبادت و دعایش مستجاب است. پس چه نیکوست روزه‌داران که میهمانان این ماه پربرکت هستند، غفران الهی و بخشش گناهان را از میزبان طلب کنند.

یکی از نتایج این ماه عظیم رسیدگی به حال نیازمندان است

وی فلسفه دیگر روزه را تحمل گرسنگی و درک حال فقرا و نیازمندان عنوان کرد و گفت: پیامبر خدا(ص) نیز می‌فرماید: «در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید و به فقیران و تهی دستان انفاق کنید»؛ تا انسان شرایط سخت را تجربه نکند نمی‎تواند درصدد یاری‎رسانی و بهبود آن اوضاع قدم بردارد، لذا یکی از مهمترین نتایج این ماه عظیم رسیدگی به زندگی نیازمندان است.

قرار گرفتن در مسیر تربیت الهی؛ از برکات ماه مبارک رمضان

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ماه رمضان را بهترین فرصت برای تربیت یافتن الهی و قرار گرفتن در مسیر تعالیم اسلامی دانست و افزود: خداوند در این ماه عنایت خاصی به بنده خویش دارد، احتساب یک آیه تلاوت قرآن، برابر با ختم کل قرآن نمونه‌ای از این عنایت عظیم است؛ مائده‎های الهی در این ماه همچون باران رحمت بر سر روزه‎داران نزول کرده و زندگی آدمی نظم و آرامش خاصی می‌بخشد.

روزه‎داران «حَسٌنوا اخلاقَکُم» را سرلوحه خود قرار دهند

وی به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «حَسٌنوا اخلاقَکُم؛ هرکس در این ماه اخلاق خود را نیکو گرداند، خداوند او را می‌آمرزد» اشاره کرد و گفت: تمام روزه‎داران باید به تبعیت از رسول و مقتدای خویش، حسن اخلاق و رفتار را سرلوحه خود قرار داده و به دور از هرگونه کج‎خلقی، وحدت و اخلاق نیکو را در بین مسلمانان ترویج دهند.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده همچنین تقویت و ساماندهی جلسات متنوع قرآنی در مساجد، دایر کردن ایستگاه‌‎های پاسخ به شبهات و سؤالات در مصلی اعضم امام خمینی(ره) را از برنامه‎های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در این ماه ذکر کرد و خاطرنشان شد: مراسم احیای شب‎های قدر نیز همانند سال‎های گذشته، از ساعت 11:30 الی 2:30 با دعاخوانی و مداحی عالمان و مداحان پیشکسوت استانی و کشوری در مصلی اعضم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. راه‎پیمایی روز قدس و برگزاری نماز عید سعید فطر نیز از دیگر برنامه‎های این نهاد در ماه مبارک رمضان است.

captcha